Tieto vahvistaa asemaansa finanssitoimialan asiakkaiden kumppanina liiketoiminnan uudistamisessa – ostaa Emricin

Tieto on allekirjoittanut sopimuksen, jolla se ostaa Emricin, Pohjoismaiden johtavan ohjelmisto- ja palveluyrityksen luotonkäsittelyn alueella. Yrityskauppa vahvistaa Tiedon asemaa pohjoismaisten finanssitoimialan asiakkaiden kumppanina liiketoiminnan uudistamisessa. Kauppa tukee Tiedon tavoitetta kasvattaa skaalautuvaa ohjelmistoliiketoimintaa sekä edistää yhtiön kannattavuustavoitteiden saavuttamista.

Yritysosto tukee yhtiön finanssipalveluliiketoiminnan laajentamista Pohjoismaissa ja kansainvälisesti. Kauppa myös vahvistaa Tiedon osaamista ja ohjelmistotuotteita Banking as a Service -alueella. Emricin ohjelmistotuotteet on suunnattu luottohakemusten käsittelyyn, luotonantoon ja leasingtoimintaan.

“Emricin osto vahvistaa ohjelmistopohjaista liiketoimintaamme houkuttelevilla markkinoilla finanssisektorin asiakkaiden uudistaessa liiketoimintaansa Pohjoismaissa ja Euroopassa. Yhdistämällä tuotevalikoimamme voimme tarjota Pohjoismaisille asiakkaillemme vähittäispankki- ja kuluttajarahoituksen alueella palveluja kaikkiin luottoprosessin vaiheisiin. Toivotamme uudet kollegamme Emricistä lämpimästi tervetulleiksi Tietoon toteuttamaan yhteistä tavoitettamme hyödyntää uusia innovaatioita ja näin tarjota asiakkaillemme lisäarvoa”, sanoo Tiedon Finanssipalveluiden johtaja Per Johanson.

“Odotan innolla toimintamme yhdistämistä Tietoon. Yhdistämällä Tiedon osaamisen ja vahvan markkina-aseman meidän johtaviin luotto- ja leasingtuotteisiimme voimme edelleen vahvistaa tarjoomiamme asiakkaille”, sanoo Emricin toimitusjohtaja Pedram Tadayon.

Vuonna 2015 Emricin liikevaihto oli 185 milj. Ruotsin kruunua (19,5 milj. euroa). Noin 65 % yhtiön liikevaihdosta tuli Ruotsista ja loput Suomesta, Norjasta, Tanskasta, Islannista ja muista Euroopan maista. Tieto odottaa Emricin oston tukevan Tiedon kasvu- ja kannattavuustavoitteita vuodesta 2017 alkaen. Emricillä on noin 200 työntekijää sen toimipisteissä Tukholmassa, Kalixissa ja Belgradissa.

Kauppa on saatettu päätökseen. Tämän yhteydessä käteisellä maksettu hankintahinta pohjautuu 300 milj. Ruotsin kruunun yritysarvoon (Enterprise Value, EV).  Lisäksi osapuolet ovat sopineet mahdollisesta lisäosasta, joka pohjautuu Emricin taloudelliseen kehitykseen vuosina 2017 ja 2018.

Per Johanson, johtaja, Tiedon Finanssipalvelut ja Ruotsin maajohtaja, matkapuhelin: +46 768 21 2029, per.johanson(at)tieto.com

Sijoittajat:
Lasse Heinonen, talousjohtaja, puh. +358 2072 66329, +358 50 393 4950, lasse.heinonen(at)tieto.

Media:
Kia Haring, viestintäjohtaja, puh. +358 40 765 3700, kia. haring(at)tieto.com

Pedram Tadayon, Emricin toimitusjohtaja, puh. +46 70 685 55 88, pedram.tadayon(at)emric.com

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet.

Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista lähes 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.com

Emric

Emric supports a global network of banks, credit companies and system partners to incorporate a superior value chain for lending and leasing into their business. Headquartered in Stockholm, the company has additional business operations in Kalix and Belgrade.

With approximately EUR 20 million in revenue, installations in 24 different countries and 60 individual banks and credit companies as clients, Emric is the largest vendor in Scandinavia in its segment.