Tieto valjastaa koneälyn oppimisympäristöjen kehittämiseen – käynnissä Terveet koulut -kokeilu kuuden pk-seudun lukion kanssa

Tieto toteuttaa parhaillaan kuuden pääkaupunkiseudulla sijaitsevan lukion kanssa kokeilua, jossa kartoitetaan ja todennetaan koneälyn avulla oppilaitosten olosuhteiden, oppimistulosten sekä terveysvaikutusten välistä yhteyttä. Tavoitteena on löytää konkreettisia ajatuksia ja avaimia, miten älypalveluita voidaan hyödyntää tulevaisuuden terveitä oppimisympäristöjä kehitettäessä.

Mukana kokeilussa ovat Pohjois-Tapiolan ja Leppävaaran lukiot Espoosta sekä Helsingistä Sibelius-lukio, Kallion lukio, Etu-Töölön lukio ja Helsingin luonnontiedelukio. Oppilaitosten tiloihin on sijoitettu pienikokoisia mittauslaitteita, joilla monitoroidaan reaaliaikaisesti tilan hiilidioksidin määrää, valoisuutta, melutasoa, ilman kosteutta, lämpötilaa ja hiukkaspitoisuuksia. Toukokuussa analysointivaiheessa mittaustuloksiin yhdistetään muita tietolähteitä, esimerkiksi anonymisoituja opintosuorite- ja terveystietoja, mahdollisten riippuvuussuhteiden löytämiseksi.

Uuden ajan oppimista, terveemmissä oppimisympäristöissä

”Olemme innolla mukana hyödyntämässä digitalisaation mahdollisuuksia kouluissamme. Kiinnostuimme tämän kokeilun tarjoamasta uudesta näkökulmasta: miten voimme teknologian avulla kehittää oppimisympäristöjä myös niiden terveysvaikutuksia ennakoivasti tutkimalla. Parhaimmillaan uusilla menetelmillä voidaan parantaa merkittävästi oppilaiden oppimistuloksia sekä ehkäistä erilaisista psyykkisistä ja fyysisistä tekijöistä johtuvia terveyshaittoja. Oppimisen kehittäminen on erittäin tärkeää, mutta yhtä lailla on myös kehitettävä keinoja, joilla voimme varmistaa, että opetus ja oppiminen tapahtuvat mahdollisimman hyvissä olosuhteissa”, kertoo Linjanjohtaja Arja Kukkonen, Helsingin kaupunki, Opetusvirasto, Nuoriso- ja aikuiskoulutuslinja.

Kaikkien mukana olevien kuuden lukion rehtorit ovat erittäin motivoituneita ottamaan osaa kokeiluun. Helsingin luonnontiedelukio ottaa lisäksi tuplahyödyn irti, antamalla mittausdatan tutkittavaksi ja analysoitavaksi myös omille oppilailleen ilmiöpohjaisen opiskelun hengessä.

”Aidoissa elämän ilmiöissä kiinni oleva oppiminen on erittäin tärkeää. Tämän kokeilun kautta saamme tärkeää alustavaa tietoa ja ymmärrystä muun muassa sisäilman laadun ja oppimistulosten vaikutussuhteista, ja myös kiinnostavan opiskeluprojektin: pureskelemme ja analysoimme tämän oikean tutkimusdatan myös oppilaiden kanssa”, kertoo rehtori Timo Hartikka Helsingin luonnontiedelukiosta.

Kokeilujen kautta laajoihin hyötyihin

Nyt käynnissä oleva kuuden lukion laajuinen kokeilu on esimerkki Tiedon tammikuussa lanseeratusta Intelligence as a Service (INaaS) -palvelukokonaisuudesta, jonka ytimessä on ennakoivan analytiikan ja koneälyn hyödyntäminen yhteiskunnan keskeisten palveluiden kehittämisessä. Soveltamiskohteita ja -mahdollisuuksia on käytännössä rajattomasti. Olennaista Tiedon mallissa on, että palvelua kehitetään vastaamaan ”pulssilla” suoraan oikeisiin haasteisiin, kuten tässä Terveet koulut ja päiväkodit -konseptissa.

”Tärkeää on olla kiinni oikeassa haasteessa, lähteä liikkeelle ripeästi ja konkreettisesti, kokeilla rohkeasti eri menetelmiä sekä tehdä tiivistä yhteistyötä asiakkaan kanssa. Tässä kyseisessä kokeilussa vedämme tuloksia yhteen työpajassa koulutoimen eri edustajien ja sidosryhmien kanssa. Tarkoitus on saada eväitä paitsi jo mukana olevien lukioiden tilanteen kehittämiseen, myös mittausten laajentamiseen muualle Suomeen, kattaen eri kouluasteita sekä myös päiväkoteja. Tärkeää on päästä kiinni sisäilmanlaadun ja muiden ympäristötekijöiden aiheuttamiin ongelmiin jo ennen oireita ja lisäkustannusten syntymistä. Nykyteknologian avulla voidaan päästä ongelmien reaktiivisesta ratkomisesta toiminnan ennakoivaan optimointiin”, kertoo Matti Ristimäki, Tiedon Intelligence as a Service -palvelualueesta vastaava johtaja.

Sadat organisaatiot ja sadat tuhannet käyttäjät Pohjoismaissa hyödyntävät Tiedon opetus- ja kasvatustoimialan ratkaisuja.

Kuvaliitteet:
Mittauslaite
Opiskelijat, kuvapankkikuva x2

Aki Kuivalainen, toimialajohtaja, Kaupungit ja kunnat, Tieto, puh. 040 721 2323, aki.kuivalainen[a]tieto.com

Järjestämme mielellämme haastatteluja aiheen tiimoilta eri edustajien kanssa, ml. kokeilussa mukana olevien lukioiden rehtorit. Median edustajat voivat olla järjestelyissä yhteydessä Tiedon viestintään: Jonna Peltola, jonna.peltola[a]tieto.com, puh. 040 673 4774.

TIETO OYJ
Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi

Avainsanat: