Ilmastonmuutos uhkaa rakennusten julkisivuja – suojaksi Tikkurilan Finngard Clean

Avainlippua kantava Tikkurilan Finngard Clean -tuoteperhe tuo ratkaisun ilmastonmuutoksen asettamiin haasteisiin kiviainespintaisissa julkisivuissa. Finngard Clean -tuotteiden luoma superhydrofobinen pinta hylkii vettä ja likaa, mutta päästää rakenteessa olevan kosteuden haihtumaan pinnoitteen läpi. Hankolaisen asunto-osakeyhtiön julkisivuremonttiin valittiin Finngard Clean sen vettä ja likaa hylkivän tuoteominaisuuden vuoksi.

Ilmastonmuutoksen aiheuttamien sääolovaihteluiden myötä Suomen talvet ovat entistä leudompia ja kosteampia. Julkisivuihin kohdistuu rasitusta entisestään ja pinnat pysyvät pidempään märkinä. Tämä antaa otollisen kasvualustan mikrobeille ja sienille, minkä seurauksena ulkopinnat vaurioituvat nopeammin. Tikkurilan funktionaaliset Finngard Clean -pintakäsittelytuotteet ovat ainoita Suomessa valmistettuja puhtaana pysyviä julkisivujen pintakäsittelyyn tarkoitettuja tuotteita.

– Finngard Clean -julkisivumaalien ja -pinnoitteiden kysyntä on kasvussa, sillä ne vastaavat erinomaisesti tulevaisuuden ilmastohaasteisiin. Tuotteillamme tehdyn pintakäsittelyn ansiosta veden lisäksi myös lika huuhtoutuu sateella pois julkisivun pinnalta ja mikrobien kasvu vaikeutuu, Tikkurilan projektimyyntipäällikkö Mikko Auer kertoo.

Finngard Clean -tuotteita käytetään muun muassa rakennusten julkisivuissa, parvekkeissa ja eriste- ja levyrappauskohteissa. Pintakäsittely on mahdollista eri tekniikoita käyttäen ja tuotteet on sävytettävissä. Finngard Clean -tuotteiden sävytyspastojen väripigmentit ovat epäorgaanisia, jonka ansiosta niillä on lisäksi hyvä värinpysyvyys ja säänkesto. Pinnan teknisten ominaisuuksien ansiosta julkisivu pysyy puhtaana koko pintakäsittelyn elinkaaren ajan.

Puhtaana pysyvää pintaa Hangon Ratakadulle

Vuonna 1965 rakennetun Asunto Oy Hangon Ratakatu 18–22:n julkisivuremontissa pintakäsittelyyn käytettiin Finngard Clean 1,5 -julkisivupinnoitetta.

–Päädyimme Tikkurilan Finngard Clean 1,5 -julkisivupinnoitteeseen sen vettä ja likaa hylkivän ominaisuuden vuoksi. Lisäksi julkisivupinnoite oli hyvä tuote käsitellä, kertoo urakoitsijana toimineen Consti Julkisivut Oy:n Juha Ilvonen.

Ratakadun kohdetta isännöi OP-Filia Isännöintitoimisto, jonka tekninen isännöitsijä Martin Kurman on lopputulokseen tyytyväinen.

–Rakennus sijaitsee kadulla, jolla on puita, joten julkisivupinnoitteen likaa hylkivä ominaisuus tulee hyvään testiin. Kohteen julkisivuremontti on viimeistelyä vailla ja näyttää hyvältä, Kurman sanoo.

Finngard Clean -tuoteperheeseen kuuluu Finngard Clean -julkisivumaali, Finngard Clean 1,5 -julkisivupinnoite (raekoko 1,5 mm) ja Finngard Clean 3,0 -julkisivupinnoite (raekoko 3,0 mm).

Lisätietoja osoitteessa www.tikkurila.fi/finngardclean.

Lisätietoa:

Mikko Auer
Project Sales Manager
Puh. +358 20 191 2041
mikko.auer@tikkurila.com

Nina Kaijasilta
nina.kaijasilta@tikkurila.com

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Noin kymmenessä maassa toimivat 3 000 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 582 miljoonaa euroa vuonna 2017. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.