TIKKURILA: JOKA KOLMAS SUOMALAINEN ASUU HARMAASSA TALOSSA

Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi Tikkurila aktivoi suomalaisia rakentamaan yhdessä Suomen suurimman värikartan. Yli 4000 kansalaista ilmoitti oman talonsa värin kartalle huhti-elokuun aikana. Tietokantaa analysoimalla selvisi, että osallistuneista joka kolmas asuu ulkoväritykseltään harmaassa talossa.

Tikkurila on Suomi 100 -juhlavuoden yksi pääyhteistyökumppaneista. Pitkän historian ja teknologian ansiosta Tikkurilalla on kattavasti sävytystietoa suomalaisten suosimista väreistä useiden vuosikymmenien ajalta. Koska värien kokemiseen liittyy kuitenkin aina inhimillinen tekijä, Tikkurila rakensi suomalaisten kanssa oikeiden kohteiden avulla ainutlaatuisen referenssipankin. Osoitetietojen lisäksi värikarttaan osallistuessa ilmoitettiin talon pintamateriaali ja sävy joko itse syöttämällä tai Google Street View -kuvasta poimimalla.

Värikarttaan ilmoitetuista ulkoväreistä suosituimmat ovat harmaa (35 %), punainen (16 %) ja ruskea (14 %). Käytetyin talon pintamateriaali on puu (56 %).

”Sävytystilastojemme perusteella harmaa on jatkanut voittokulkuaan jo viimeiset viisi vuotta ja suosituimpia harmaan sävyjä ovatkin keskiharmaa 612X, tummanharmaa 613X ja vaaleanharmaa 618X. Harmaa koetaan luontevana valintana, sillä ulkoväreissä toistamme usein maiseman värejä: harmaata taivasta ja hempeän viileitä luonnon sävyjä. Asuntomessut ovat hyvä suunnannäyttäjä kodinrakentajille. 2000-luvun alussa väriskaalassa kokeiltiin rohkeita sinisiä ja sieltä on matkattu entistä kapeampaan harmaan, valkoisen ja mustan värimaailmaan. Väripaletin niukentuessa edelläkävijät, kuten arkkitehdit, ovat alkaneet suosia kirkkaita sävyjä rakennusten väripilkkuina. Rohkeilla sävyvalinnoilla voidaan korostaa tiettyä osaa rakennuksesta, esimerkiksi sisäänkäyntiä. Vastaammekin harmaiden ja kirkkaiden värien kysyntään uudistamalla ulkovärikokoelmaa kaudelle 2018”, toteaa Tikkurilan designpäällikkö Marika Raike.

Koska ulkovärin valinta voi tuntua haastavalta, nyt valmistuneesta Suomen suurimmasta värikartasta voi esimerkiksi tutkia oman asuinalueensa ulkovärivalintoja. Lisäksi sävyjä voi kokeilla kohdekuvaan Tikkurilan ColorUP-väriohjelmassa ja hahmotella, miltä oma talo näyttäisi missäkin sävyssä.

”Pienistä värimalleista voi olla vaikea ymmärtää suuria kokonaisuuksia ja lopullista julkisivuväriä. Siksi väriä valitessa suosittelen koemaalausta erilliselle puukapulalle. Peittävästä Pika-Tehosta ja kuultavasta Valtti Colorista on saatavilla koesivelyyn kätevä 0,225 litran pikkupurkki. Väriä kannattaa tarkastella oikeassa ympäristössä sekä valaistuksessa – näin ollaan lähempänä onnistunutta lopputulosta”, ohjeistaa Rami Kuparinen, Tikkurilan asiakaspalvelupäällikkö Maalilinjalta.

Tutustu Suomen suurimpaan värikarttaan osoitteessa suomi100.tikkurila.fi/suomen_varikartta. Tikkurilan Maalilinja asiantuntijoineen auttaa puhelimessa 020 191 2002 ja chatissa tikkurila.fi joka arkipäivä klo 8-19.

Väreihin liittyvät kysymykset:
Marika Raike, designpäällikkö
Puh. 020 191 2149, matkapuh. 040 584 3353
S-posti marika.raike(at)tikkurila.com

Suomen värikartan tuloksia koskevat kyselyt:
Nina Kaijasilta, Content Strategist, viestintä
Puh. 020 191 2173, matkapuh. 040 757 3259
S-posti nina.kaijasilta(at)tikkurila.com

www.tikkurila.fi

Kuvia: Suosituimpia harmaita ulkosävyjä 612X, 613X ja 618X

Jos yllä oleva linkki ei aukea, kopioi tämä osoite selaimeesi: