Tikkurilan liiketoimintakatsaus tammi-syyskuulta 2016

28.10.2016 klo 9.00 (CET+1)

Tikkurilan liiketoimintakatsaus tammi-syyskuulta 2016

Tikkurilan liikevaihto laski kolmannella neljänneksellä 5,9 prosenttia 158,0 miljoonaan euroon (7-9/2015: 168,0). Oikaistu liikevoitto oli 23,7 (26,0) miljoonaa euroa eli 15,0 (15,5) prosenttia liikevaihdosta.

"Kolmas vuosineljännes oli pettymys vahvan toisen neljänneksen jälkeen. Myyntivolyymit laskivat kolmannella neljänneksellä Venäjällä ja Suomessa. Venäjällä markkinaa painoi kuluttajien alhainen ostovoima, Suomessa sateinen kesä vähensi maalinkysyntää. Lisäksi epäsuotuisalla valuuttakurssikehityksellä ja yritysmyynneillä oli kielteinen vaikutus liikevaihtoon. Liikevaihdon lasku ja vertailukautta korkeammat myynti- ja markkinointipanostukset SBU Westissä heikensivät koko konsernin kannattavuutta. SBU Eastin kannattavuutta paransi vertailukautta suotuisampi ruplan kehitys.

Tavoitteenamme on parantaa asemaamme uudisrakennusmarkkinalla ja teollisuusmaaliliiketoiminnassa.
Tulemme sopeuttamaan kuluja vastaamaan markkinatilannetta. Jatkamme kuitenkin vahvoja myynti- ja markkinointipanostuksia sekä tuotekehityksen vauhdittamista", toteaa toimitusjohtaja Erkki Järvinen.

Tammi-syyskuun liikevaihto laski 2,7 prosenttia 467,8 miljoonaan euroon (1-9/2015: 480,7). Oikaistu liikevoitto oli 64,6 (70,0) miljoonaa euroa eli 13,8 (14,6) prosenttia liikevaihdosta.

Avainluvut

Suomi 23,2 25,3 -8,4 % 85,3 86,0 -0,7 %
Puola 20,8 20,1 3,7 % 57,1 56,0 1,9 %

Taloudellinen kehitys heinä-syyskuussa 2016

Tikkurila-konsernin vuoden 2016 kolmannen neljänneksen liikevaihto laski yritysmyyntien, heikkojen valuuttojen ja pienempien myyntivolyymien johdosta. Alhaisemmat myyntivolyymit laskivat liikevaihtoa 2 prosenttia. Venäjällä alkuvuoden aikana tehdyillä myyntihintojen korotuksilla oli myönteinen vaikutus liikevaihtoon.

Kannattavuutta heikensi liikevaihdon lasku ja korkeammat myynti- ja markkinointipanostukset lännessä.

Nettorahoituskulujen pienentyminen paransi kauden tulosta, mikä johtui realisoituneista ja realisoitumattomista valuuttakurssieroista. Merkittävin parannus tuli ruplamääräisten erien kautta.

Taloudellinen kehitys tammi-syyskuussa 2016

Tikkurila-konsernin tammi-syyskuun 2016 liikevaihto laski heikkojen valuuttojen ja yritysmyyntien johdosta. Korkeammat myyntivolyymit kasvattivat liikevaihtoa prosentin. Myyntihintojen korotuksilla oli myönteinen vaikutus liikevaihtoon.

Kannattavuutta heikensi liikevaihdon lasku, heikosta ruplasta johtuneet kohonneet raaka-ainekustannukset Venäjällä sekä vertailukautta korkeammat myynti- ja markkinointikustannukset.

Ohjeistus vuodelle 2016 ennallaan

Tikkurila arvioi tilikauden 2016 liikevaihdon olevan tilinpäätöstiedotteen julkaisuhetken valuuttakursseilla vuoden 2015 tasolla. Oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan vuoden 2015 tasolla.

Erkki Järvinen, toimitusjohtaja

Erkki Järvinen, toimitusjohtaja
matkapuh. 0400 455 913, erkki.jarvinen@tikkurila.com

Jukka Havia, CFO
matkapuh. 050 355 3757, jukka.havia@tikkurila.com

Minna Avellan, johtaja, sijoittajasuhteet ja brändikonseptien kehittäminen
matkapuh. 040 533 7932, minna.avellan@tikkurila.com

Tikkurila on johtava maalialan ammattilainen Pohjoismaissa ja Venäjällä. Olemme perinteikäs suomalainen yritys, joka toimii nykyään 16 maassa. Laadukkaiden tuotteiden ja kattavien palvelujen avulla varmistamme markkinoiden parhaan käyttäjäkokemuksen. Kestävää kauneutta vuodesta 1862.