ENNAKKOTIETOJA TOKMANNI GROUP OYJ:N LIIKEVAIHDOSTA

TOKMANNI GROUP OYJ                            PÖRSSITIEDOTE                  8.1.2018         12:00

ENNAKKOTIETOJA TOKMANNI GROUP OYJ:N LIIKEVAIHDOSTA

Tokmanni Group Oyj antaa ennakkotietoja neljännen neljänneksen ja koko vuoden 2017 liikevaihdosta. Yhtiön alustavien laskelmien mukaan vuoden 2017 viimeisen neljänneksen kokonaisliikevaihto kasvoi 4,4 % noin 248,6 milj. euroon (238,1) ja vertailukelpoinen liikevaihto laski noin -0,9 %. Joulukuun vertailukelpoisen myynnin kehitys oli hyvä, mutta loka- ja marraskuun myynti jäi edellisvuodesta, jonka seurauksena viimeisen neljänneksen vertailukelpoisen liikevaihdon kehitys jäi hieman negatiiviseksi. Alustavien laskelmien mukaan koko vuoden liikevaihto kasvoi 2,7 % noin 796,6 milj. euroon (775,8) ja vertailukelpoinen liikevaihto jäi noin -1,3 % edellisvuotta pienemmäksi. Tarkasteltaessa Tokmannin vertailukelpoisen liikevaihdon kehitystä puolivuosittain niin ensimmäisellä vuosipuoliskolla kehitys edellisvuodesta oli -2,7 % ja toisella vuosipuoliskolla -0,2 %. Vuonna 2017 Tokmanni avasi 13 uutta myymälää kun yhtiö yleensä avaa keskimäärin noin 5 uutta myymälää vuodessa. Kaikki edellä mainitut luvut perustuvat tilintarkastamattomiin alustaviin tietoihin raportointikaudelta.

TOKMANNIN KOLMANNEN VUOSINELJÄNNEKSEN LIIKETOIMINTAKATSAUKSEN YHTEYDESSÄ JULKAISTU KOKO VUODEN 2017 OHJEISTUS:
Tokmanni odottaa vuoden 2017 liikevaihdon kasvavan perustuen vuosina 2016 ja 2017 avattujen uusien myymälöiden tuomaan liikevaihtoon. Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon odotetaan säilyvän edellisvuoden tasolla. Konsernin kannattavuuden (oikaistu käyttökate%) odotetaan olevan edellisvuotta alhaisemmalla tasolla.

TILINPÄÄTÖSTIEDOTTEEN JULKISTAMINEN:
Tokmanni Group Oyj julkistaa tilinpäätöstiedotteensa vuodelta 2017 perjantaina 9.2.2018. Vuoden 2017 tilinpäätös ja vastuullisuusraportti julkaistaan viikolla 8.

Tokmanni Group Oyj

Lisätietoja antaa:

Harri Sivula

Vt. toimitusjohtaja

Harri.sivula@tokmanni.fi

Markku Pirskanen

Talousjohtaja

markku.pirskanen@tokmanni.fi

Joséphine Mickwitz

Head of IR and Communications

josephine.mickwitz@tokmanni.fi

TOKMANNI LYHYESTI

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Vuonna 2016 Tokmannin liikevaihto oli 776 miljoonaa euroa ja sillä oli keskimäärin noin 3 200 työntekijää. Tokmanni on Suomen ainoa valtakunnallinen halpakauppa, ja sillä oli eri puolilla Suomea 162 myymälää 31.12.2016.

Jakelu:

Tokmanni on käyttötavaroiden myyntiin keskittynyt vähittäiskauppaketju. Noin 3 200 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Yli 170:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2016 Tokmannin liikevaihto oli 776 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.