Suomen paras työpaikkaohjaaja on Tokmannin Marjut Ojanperä-Larkka

Vähittäiskaupan vuoden 2015 työpaikkaohjaajaksi on valittu Marjut Ojanperä-Larkka Klaukkalan Tokmannilta.

Vuoden työpaikkaohjaajan valitsivat muun muassa Palvelualojen ammattiliitto PAM, Kaupan liitto ja Helsingin Kauppiaitten yhdistys.

Raadin mukaan valintakriteereissä painotettiin työpaikkaohjaajan kokemusta eri tutkintojen ohjaamisesta ja työpaikan osallistamista työpaikkaohjaamiseen. Myös työpaikkakouluttajan omalla kouluttautumisella oli vaikutusta valintaan, Kaupan liitto kertoo uutisessaan.

Klaukkalan Tokmannin myymäläpäällikkönä työskentelevä Ojanperä-Larkka on yli kymmenvuotisen Tokmanni-uransa aikana ohjannut lukuisia oppisopimussuhteessa olevia, näyttötutkinnon suorittajia ja ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijoita.

– Marjut Ojanperä-Larkka on tehnyt merkittävää työtä kaupan alan parissa opiskelevien opintojen edistämiseksi. Hän on myös aktiivinen nuorten työllistäjä esimerkiksi kesäisin, joten olemme erittäin iloisia, että hän sai nyt vuoden työpaikkaohjaajan palkinnon. On hienoa, että Marjut on ollut mukana rakentamassa positiivista mielikuvaa Tokmannista ja kaupan alasta, Tokmannin toimitusjohtaja Heikki Väänänen kertoo.

Työpaikkaohjaajakilpailuun osallistui kaikkiaan kymmenen ehdokasta ammatillisista oppilaitoksista ympäri Suomea, Kaupan liitto kertoo. Kilpailun järjesti Kaupan Koulutuksen Kehittämiskeskuksen yhteydessä toimiva Työpaikkaohjaamisen klusteri.

Palkinnoksi Ojanperä-Larkka sai Helsingin Kauppiaitten Yhdistys ry:n myöntämän tuhannen euron stipendin.

Mitä tekee työpaikkaohjaaja?

Työpaikkaohjaaja on henkilö, joka ohjaa töiden ohessa tutkintoa suorittavaa opiskelijaa. Vähittäiskaupan alalla keskeisiä tutkintoja ovat esimerkiksi liiketalouden perustutkinto, myynnin ammattitutkinto, markkinointiviestinnän ammattitutkinto, kaupan esimiehen erikoisammattitutkinto, ruokamestarin erikoisammattitutkinto. Näiden tutkintojen työpaikkaohjaajiin keskityttiin myös työpaikkaohjakilpailussa, Kaupan liitto kertoo.