Tokmanni Group Oyj: Kolmannen neljänneksen liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani

Tokmanni Group Oyj     Kolmannen vuosineljänneksen liiketoimintakatsaus, 1.1.– 30.9.2018, tilintarkastamaton     24.10.2018 klo 8.30

KOLMANNEN NELJÄNNEKSEN LIIKEVAIHTO KASVOI JA KANNATTAVUUS PARANI

Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan kauteen ellei muuta mainita.

KESKEISTÄ KOLMANNELTA VUOSINELJÄNNEKSELTÄ:

• Liikevaihto kasvoi 7,8% 210,7 milj. euroon (195,4)
  • Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 4,0%
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 72,1 milj. euroa (66,0), 34,2% liikevaihdosta (33,8%)
  • Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA) oli 18,2 milj. euroa (16,2), 8,6% liikevaihdosta (8,3%)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT) oli 14,6 milj. euroa (12,7), 6,9% liikevaihdosta (6,5%)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 0,9 milj. euroa (-6,4)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,17 euroa (0,16)

KESKEISTÄ KATSAUSKAUDELTA TAMMI-SYYSKUU 2018:

• Liikevaihto kasvoi 9,9% 602,0 milj. euroon (547,9)
  • Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 5,9%
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 202,7 milj. euroa (182,0), ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 33,7% (33,2%)
  • Vertailukelpoinen käyttökate oli 35,0 milj. euroa (26,3), 5,8% liikevaihdosta (4,8%)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 24,2 milj. euroa (15,6), 4,0% liikevaihdosta (2,8%)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli -1,8 milj. euroa (-25,6)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,29 euroa (0,12)

TOKMANNIN VUODEN 2018 OHJEISTUS PÄIVITETTY LIIKEVAIHDON OSALTA:

Uusi ohjeistus:
Tokmanni ennustaa vahvaa liikevaihdon kasvua vuodelle 2018 perustuen vuosina 2018 avattaviin ja 2017 avattujen uusien myymälöiden tuomaan liikevaihtoon sekä vertailukelpoisten myymälöiden hyvään liikevaihdon kasvuun. Konsernin kannattavuuden (vertailukelpoinen käyttökate %) odotetaan paranevan viime vuodesta.

Aikaisempi ohjeistus:
Tokmanni ennustaa hyvää liikevaihdon kasvua vuodelle 2018 perustuen vuosina 2018 avattaviin ja 2017 avattujen uusien myymälöiden tuomaan liikevaihtoon sekä vertailukelpoisten myymälöiden lievään liikevaihdon kasvuun. Konsernin kannattavuuden (vertailukelpoinen käyttökate %) odotetaan paranevan viime vuodesta.

TOKMANNIN TOIMITUSJOHTAJA MIKA RAUTIAINEN: TOKMANNIN KAUPPA KÄVI JA ASIAKASMÄÄRÄT KASVOIVAT

”Tokmannin kolmas neljännes kehittyi suunnitellusti. Kokonaisliikevaihtomme kasvoi 7,8% ja myös vertailukelpoinen liikevaihto pysyi kasvu-uralla 4,0%:n suuruisena. Kokonaisuudessa pystyimme myös parantamaan kannattavuuttamme edellisvuoteen verrattuna.

Olemme jatkaneet Tokmannin asiakasluottamuksen vahvistamista monipuolistamalla valikoimiamme ja panostamalla halpoihin hintoihin. Onnistuimme kolmannen neljänneksen kaupallisissa toimenpiteissä, joista erityisesti Nettopäivät sekä jakson alussa että lopussa olivat asiakkaidemme mieleen. Pukeutumisen ja elintarvikkeiden tuoteryhmien myynnin kehitys kolmannella neljänneksellä oli hyvä. Sen sijaan toisen neljänneksen kauniin kevätsään vauhdittamaa hyvää myyntiä puutarhatuotteissa seurasi niiden tuotteiden tasaisempi myynnin kehitys kuluneella neljänneksellä. Ilolla voin todeta, että Tokmannin asiakasmäärät ovat kasvaneet tammi-syyskuussa 7,3%:lla.

Halpojen hintojen tarjoaminen asiakkaille jatkossakin on erittäin tärkeää Tokmannille. Vahvistamme edelleen Tokmannin asiointikokemukseen hinnan lisäksi olennaisesti vaikuttavia asioita kuten myymäläkonseptia, valikoimaa, palvelua ja verkkokauppaa. Tavoitteenamme on, että asiakkaamme kokevat Tokmannin myymälät ja verkkokaupan entistäkin mielenkiintoisempana ja miellyttävämpänä asiointipaikkana. Samanaikaisesti on kuitenkin hyvä todeta, että Tokmannin sisäisen tehokkuuden kehittäminen jatkuu. Toimimalla tehokkaasti mahdollistamme asiakkaillemme halvat hinnat.

Tokmannille sesongit ovat tärkeitä ja lähestymme vauhdilla joulusesonkia, joka on Tokmannille se tärkein niin liikevaihdollisesti kuin tuloksellisesti. Valmisteluja sen suhteen on tehty jo pitkään ja odotammekin innolla mahdollisuutta tarjota asiakkaillemme erittäin mielenkiintoista valikoimaa halpaan hintaan.

AVAINLUVUT
Henkilöstö
keskimäärin
3 487 3 301 3 386 3 223 3 232

** Rullaava 12 kk vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA).

MARKKINAKEHITYS

Päivittäistavarayhdistyksen PTY:n (www.pty.fi) tilaston mukaan käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihdon kehitys on kolmannella neljänneksellä ollut laskeva -1,9% edelliseen vuoteen verrattuna. Katsauskaudella tammi-syyskuu 2018 käyttötavaramarkkina kasvoi 0,3%. Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kokonaisuutena kasvoi 1,6% kolmannella neljänneksellä 2018 ja 2,8% kaudella tammi-syyskuu 2018.

PTY:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjut ovat K-Citymarket, Prisma, Sokos, Stockmann, Tokmanni ja Minimani. On tärkeä huomioida, että PTY:n tilasto kattaa vain osan Tokmannille olennaisesta markkinasta eikä sisällä esimerkiksi verkkokauppaa.

LIIKETOIMINNAN KEHITYS

Myymäläverkoston kehittäminen

Uusien myymälöiden avaaminen on yksi Tokmannin liikevaihdon ja tuloksen ajureista, joka perustuu tehokkaaseen myymälöiden perustamiseen ja käynnistämiseen. Vuoden 2018 syyskuun lopussa Tokmannilla oli 177 (169) myymälää ympäri Suomea.  Tokmannin tavoitteena on avata vuosittain noin 5 uutta tai uudelleensijoitettua myymälää, yhteensä noin 12.000 neliömetriä nettomääräisesti laskettuna.

Kolmannen neljänneksen aikana Tokmanni uudelleen sijoitti ja laajensi Euran myymälän. Sen myötä Tokmannin myyntipinta-ala lisääntyi noin 1.100 neliömetrillä. Vuoden 2018 alusta yhtiön myyntipinta-ala on kasvanut noin 7.500 m2 ja koko vuoden 2018 osalta yhtiön myyntipinta-alan arvioidaan kasvavan noin 9.500 m2.

Vuonna 2018 Tokmanni on panostanut investointiohjelmassaan edellisiä vuosia voimakkaammin myymäläverkoston ylläpitoinvestointeihin ja etenkin tuore-elintarvikemyymälöidensä kunnostamiseen.

Tokmannin määritelmän mukaan myymälää pidetään uutena tai uudelleensijoitettuna myymälänä avaamisvuotenaan ja sitä seuraavana kalenterivuotena.  Keskimäärin uusi myymälä on kannattava noin 12 kuukauden jälkeen ja saavuttaa myymälän normaalitason noin 24 kuukauden sisällä.

TALOUDELLINEN KEHITYS

Kausiluonteisuus

Tokmannin liiketoiminta on kausiluonteista, mikä vaikuttaa merkittävästi Tokmannin liikevaihtoon, liiketoiminnan tulokseen ja rahavirtoihin. Tokmannin liikevaihto, kannattavuus ja rahavirta ovat yleensä matalimmat ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja korkeimmat neljännellä vuosineljänneksellä joulumyynnin ansiosta.

Liikevaihdon kasvu jatkui

Tokmannin vuoden 2018 kolmannen neljänneksen liikevaihto kasvoi 7,8% 210,7 milj. euroon (195,4). Tokmannin panostukset valikoiman ja myymäläkonseptin kehittämiseen sekä halpoihin hintoihin näkyivät kasvavina asiakasmäärinä sekä samanaikaisesti edelleen vertailukelpoisen liikevaihdon kasvun jatkumisena.  Kolmannen neljänneksen asiakaskäyntien määrä kasvoi 6,7% edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna. Samalla keskiostos kasvoi 1,1% ja keskihinta hieman pieneni. Kolmannella neljänneksellä vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 4,0%.

Tokmanni on kuluneen vuoden aikana uudistanut pukeutumisen ja elintarvikkeen osastokonsepteja. Asiakkaat ovat ottaneet uudistukset hyvin vastaan ja näiden tuoteryhmien myynnin kehitys kolmannella neljänneksellä oli hyvä. Sen sijaan toisen neljänneksen kauniin kevätsään vauhdittamaa hyvää myyntiä puutarhatuotteissa seurasi niiden tuotteiden tasaisempi myynnin kehitys kuluneella neljänneksellä.

Tokmannin tammi-syyskuun 2018 liikevaihto oli 602,0milj. euroa (547,9), kasvua oli 9,9%. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 5,9%.

Vertailukelpoinen myyntikate ja käyttökate kehittyivät positiivisesti

Kolmannen vuosineljänneksen myyntikate oli 71,6 milj. euroa (66,2), 34,0% liikevaihdosta (33,9%). Vertailukelpoinen myyntikate oli 72,1 milj. euroa (66,0), joka vastaa 34,2%:n myyntikatemarginaalia (33,8%).  Myyntikatteen kehitykseen vaikutti ensisijaisesti myynnin rakenne. Suoran tuonnin ja omien tuotemerkkien osuudet myynnistä olivat edellisvuoden tasolla.

Vuoden 2018 tammi-syyskuun myyntikate oli 203,1 milj. euroa (180,5), 33,7% (32,9%). Vertailukelpoinen myyntikate oli 202,7 milj. euroa (182,0), joka vastaa 33,7%:n myyntikatemarginaalia (33,2%).

Kolmannen neljänneksen 2018 liiketoiminnan kulut olivat 55,0 milj. euroa (50,4). Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut olivat 54,9 milj. euroa (50,7). Tammi-syyskuun liiketoiminnan kulut olivat 169,6 milj. euroa (159,3). Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut olivat 170,5 milj. euroa (158,3).  Liiketoiminnan kuluja kasvatti merkittävästi myymälöiden lisääntynyt määrä. Kuluneen vuoden edellisvuotta korkeampi myyntivolyymi vaikutti myös liiketoiminnan kulujen kasvuun.

Vuoden 2018 kolmannen neljänneksen käyttökate (EBITDA) oli 17,6 milj. euroa (16,7) ja käyttökatemarginaali oli 8,4% (8,6%). Kolmannen neljänneksen vertailukelpoinen käyttökate oli 18,2 milj. euroa (16,2), 8,6% liikevaihdosta (8,3%). Tammi-syyskuun 2018 käyttökate oli 36,3 milj. euroa (23,8), 6,0% liikevaihdosta (4,3%). Vertailukelpoinen käyttökate oli 35,0 milj. euroa (26,3), 5,8% liikevaihdosta (4,8%).

Kolmannen neljänneksen liikevoitto (EBIT) oli 14,0 milj. euroa (13,1), mikä vastaa 6,7%:n liikevoittomarginaalia (6,7%). Vertailukelpoinen EBIT oli 14,6 milj. euroa (12,7), 6,9% liikevaihdosta (6,5%). Tammi-syyskuun 2018 EBIT oli 25,5 milj. euroa (13,1), 4,2% liikevaihdosta (2,4%). Vertailukelpoinen EBIT oli 24,2 milj. euroa (15,6), 4,0% liikevaihdosta (2,8%).

Kolmannen neljänneksen nettorahoituskulut olivat -1,5 milj. euroa (-1,5). Tammi-syyskuun 2018 aikana nettorahoituskulut olivat -4,2 milj. euroa (-4,2),

Kolmannen neljänneksen tulos ennen veroja oli 12,6 milj. euroa (11,7). Verot olivat -2,5 milj. euroa (-2,4). Neljänneksen tulos oli 10,1 milj. euroa (9,3). Tulos per osake oli 0,17 euroa (0,16). Tammi-syyskuun tulos ennen veroja oli 21,3 milj. euroa (8,8). Verot olivat -4,3 milj. euroa (-1,8). Katsauskauden tulos oli 17,0 milj. euroa (7,0). Tulos per osake oli 0,29 euroa (0,12).

Tase, rahoitus ja rahavirta

Tokmannin vaihto-omaisuus oli 202,6 milj. euroa (189,5). Vaihto-omaisuuden kasvu johtuu ensisijaisesti myymäläverkoston kasvusta ja osaltaan myös hallitusti valikoimiin lisätyistä tuotenimikkeistä. Syyskuun lopussa 2018 Tokmannilla oli korollista velkaa yhteensä 179,1 milj. euroa (187,5). Nettovelka/Vertailukelpoinen EBITDA oli 2,7 (3,4) syyskuun lopussa. Tokmannin tavoite on saavuttaa taso, jossa nettovelka/vertailukelpoinen EBITDA on alle 2,0.

Vuoden 2018 kolmannen neljänneksen liiketoiminnan rahavirta oli 0,9 milj. euroa (-6,4). Tammi-syyskuun 2018 liiketoiminnan rahavirta oli -1,8 milj. euroa (-25,6).

Investoinnit

Vuoden kolmannen neljänneksen nettoinvestoinnit olivat 3,4 milj. euroa (2,3). Enemmistö neljänneksen investoinneista liittyi elintarvikemyymälöiden ja muiden myymälöiden kunnostamiseen. Tammi-syyskuun 2018 nettoinvestoinnit olivat 10,9 milj. euroa (3,8). Vuonna 2018 Tokmanni panostaa investointiohjelmassaan edellisiä vuosia voimakkaammin myymäläverkoston ylläpitoinvestointeihin ja etenkin elintarvikemyymälöidensä kunnostamiseen sekä Tokmannin digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Investoinnit uusiin myymälöihin ovat vuonna 2018 aikaisempia vuosia pienemmät. Vuoden 2018 investointien odotetaan olevan suunnilleen poistojen tasolla.

Henkilöstö

Tokmanni on merkittävä työllistäjä Suomessa ja konsernilla oli 3.353 (3.212) työntekijää syyskuun lopussa 2018. Kolmannen neljänneksen henkilöstökulut olivat 24,6 milj. euroa (22,5).  Tammi-syyskuun 2018 henkilöstökulut olivat 78,1 milj. euroa (71,9). Kaupan alan työehtosopimuksen piirissä olevien kokoaikaisten työntekijöiden palkkoja nostettiin 1.4.2018 keskimäärin 1,6% ja nostetaan 1.4.2019 lähtien edelleen 1,6%. Enemmistö Tokmannin työntekijöistä kuuluu sopimuksen piiriin.

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Tokmannin riskejä ja epävarmuustekijöitä on kuvattu yksityiskohtaisesti yhtiön vuoden 2017 tilinpäätöstiedotteessa ja hallituksen kertomuksessa. Neljänneksen aikana ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia riskeissä.

MARKKINANÄKYMÄT

Suomen talous on vuoden 2018 aikana kehittynyt hyvin. Työllisyys on kasvanut jopa ennakoitua nopeammin ja sen ennakoidaan jatkavan kasvuaan ainakin vuoteen 2020 asti. Valtiovarainministeriö ei ole muuttanut inflaatioennustetta kesästä ja ennustaakin syksyn 2018 Taloudellisessa katsauksessaan kuluvan vuoden inflaatioksi edelleen 1,1% ja vuoden 2019 inflaatioksi 1,4%. Ministeriön ennuste BKT:n kasvusta kuluvalle vuodelle on 3,0 % ja vuodelle 2019 1,7 %. Ennusteluvuissa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia kesästä, mutta siitä huolimatta ministeriö on ottanut kesään verrattuna astetta hieman varovaisemman kannan ja toteaa kuluvan vuoden olevan suhdannevaiheen paras vuosi. Lisäksi arvioidaan inflaation kasvun myötä kuluttajien reaaliansioiden kasvun hidastuvan. Huolimatta hieman varovaisemmista näkemyksistä ennusteluvut ovat edelleen varsin hyvällä tasolla ja talouden ennakoidaankin kehittyvän positiivisesti lähivuosina. Tokmanni odottaa Suomen käyttötavaramarkkinan hieman kasvavan vuonna 2018 ja erikoismyymälöiden ja verkkokauppojen jatkavan asemiensa vahvistamista.

TOKMANNIN VUODEN 2018 PÄIVITETTY OHJEISTUS

IR-KALENTERI

Tokmanni julkaisee vuoden 2019 taloudelliset katsauksensa seuraavasti:

• 8. helmikuuta 2019 - Tilinpäätöstiedote 2018
  • 25. huhtikuuta 2019 - Liiketoimintakatsaus, tammi-maaliskuu 2019
  • 8. elokuuta 2019 - Puolivuotiskatsaus, tammi-kesäkuu 2019
  • 30. lokakuuta 2019 - Liiketoimintakatsaus, tammi-syyskuu 2019

Vuoden 2018 tilinpäätös julkaistaan viikolla 8.

Tokmannin varsinainen yhtiökokous on suunniteltu pidettäväksi 19. maaliskuuta 2019. Tokmannin hallitus kutsuu yhtiökokouksen koolle erikseen myöhemmin.

Mäntsälässä, 24.10.2018

Tokmanni Group Oyj

Lisätietoja antaa:

Mika Rautiainen, toimitusjohtaja, puh. 020 728 6061, mika.rautiainen@tokmanni.fi
Markku Pirskanen, talousjohtaja, puh. 020 728 7390, markku.pirskanen@tokmanni.fi

TULOSPRESENTAATIO

Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen ja talousjohtaja Markku Pirskanen esittelevät katsausta julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineille suomeksi kello 10:00 ja englanniksi kello 11:30.

Suoria audiocast-lähetyksiä voi seurata osoitteessa ir.tokmanni.fi tai seuraavan linkin kautta https://tokmanni.videosync.fi/2018-10-24-q3-fi.

Osallistujat voivat myös osallistua puhelinkonferenssiin, joka järjestetään audiocast-lähetyksien yhteydessä. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5–10 minuuttia ennen kokouksen alkua johonkin alla olevista numeroista ja käyttäen alla olevaa osallistujatunnusta:

09 8171 0310 (Suomesta)
+46 85664 2651 (Ruotsista)
+44 333 300 0804 (UK:sta)
+1 6319131422 (Yhdysvalloista)
Osallistujatunnus: 58591235#

Tallenne esityksistä esitysmateriaaleineen on saatavilla yhtiön internetsivuilla myöhemmin samana päivänä.

VERTAILTAVUUTEEN VAIKUTTAVAT OIKAISUT

Tokmanni on käyttänyt käyttökatetta mittarina ja tehnyt oikaisuja, jotka parantavat vertailtavuutta sekä antavat paremman kuvan yhtiön toiminnallisesta tuloksesta. Käyttökate ei ole IFRS-tunnusluku ja se kuvaa liikevoittoa ennen poistoja. Vertailukelpoinen käyttökate kuvaa käyttökatetta, josta on poistettu Tokmannin johdon poikkeuksellisiksi ja kertaluonteisiksi katsomat erät sisältäen Tokmannin omistaman kiinteistön vuonna 2017 myynnistä aiheutuneen myyntitappion, sekä muutokset sähköjohdannaissopimusten ja valuuttajohdannaisten käyvissä arvoissa, jotka Tokmanni oikaisee, koska ne ovat Tokmannin avoimiin rahavirran suojautumispositioihin liittyviä realisoitumattomia voittoja ja tappioita, eivätkä ne siten liity Tokmannin toiminnalliseen tulokseen katsauskausilla. Tokmannin johto käyttää vertailukelpoista käyttökatetta yhtenä keskeisenä tunnuslukuna Tokmannin liiketoiminnallisen tuloksen kehittymisen arvioimiseksi.

VERTAILTAVUUTEEN VAIKUTTAVAT OIKAISUT

Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA) 18,2 16,2 35,0 26,3 55,0
Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT) 14,6 12,7 24,2 15,6 40,6

Tokmanni lyhyesti

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Vuonna 2017 Tokmannin liikevaihto oli 796 miljoonaa euroa ja sillä oli keskimäärin noin 3 200 työntekijää. Tokmanni on Suomen ainoa valtakunnallinen halpakauppa, ja sillä oli eri puolilla Suomea 175 myymälää 31.12.2017.

Jakelu:

keskeiset tiedotusvälineet