Tokmanni julkaisee ensimmäisen liiketoimintakatsauksensa pörssiyhtiönä – liikevaihto kasvoi 3,3 % ja kannattavuus parani

Tokmanni on tänään julkaissut vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen liiketoimintakatsauksen. Katsaus on Tokmannin ensimmäinen julkisesti noteerattuna yhtiönä.

Tokmannin liikevaihto kasvoi ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 3,3 % ja oli 158,3 milj. euroa (153,3). Kasvu oli selvästi käyttötavaramarkkinoita nopeampi, jonka myynti laski 8,5 % vastaavalla kaudella PTY:n tilaston mukaan.

Ensimmäisen vuosineljänneksen oikaistu käyttökate kehittyi suunnitelmien mukaisesti ja parani 2,2 milj. euroon (1,8). Oikaistu liikevoitto oli -1,7 milj. euroa (-1,9). Liikevoitto (EBIT) oli -2,7 milj. euroa (-2,9).

Suunnitelmiensa mukaisesti Tokmanni ei avannut uusia myymälöitä ensimmäisellä neljänneksellä 2016. Tokmanni on tähän päivään mennessä viimeistellyt sopimukset kahden myymälän uudelleensijoittamisesta ja yhden myymälän avaamisesta. Yhtiö neuvottelee viidestä uudesta tai uudelleen sijoitetusta myymälästä, ja tavoitteena 2016 on lisätä uuden myyntipinta-alan määrää nettomääräisesti laskettuna noin 10 000 neliömetrillä, mikä tarkoittaa noin viittä uutta tai uudelleensijoitettua myymälää.

Tokmannin toimitusjohtaja Heikki Väänänen:

”Olen hyvin tyytyväinen ensimmäisen vuosineljänneksen kehitykseemme. Markkinoita merkittävästi parempi kasvu jatkui ja erityisen ilahduttavaa on, että jo toisena peräkkäisenä vuosineljänneksenä vertailukelpoisten myymälöiden kasvu oli positiivinen ja marginaalimme paranivat hyvin edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna. Vaikka ensimmäinen vuosineljännes on sesonkivaihtelujen takia yleensä pieni, olemme edistyneet suunnitelmien mukaisesti saavuttaaksemme vuoden 2016 tavoitteemme.

Tokmanni listattiin Helsingin pörssiin huhtikuun lopussa. Olen hyvin iloinen vahvasta mielenkiinnosta Tokmannia kohtaan, jota olemme nähneet sekä kotimaisten että kansainvälisten sijoittajien keskuudessa. Mielestäni tämä on osoitus siitä, että usko Tokmanniin ja sen tulevaisuudennäkymiin on vahva. Listautumisen myötä meillä on mahdollisuus tarjota asiakkaillemme entistä vahvempi arvolupaus. Mittavana, julkisena yhtiönä neuvottelukykymme odotetaan paranevan entisestään ja oletamme pystyvämme tarjoamaan asiakkaillemme entistä mielenkiintoisemman valikoiman pysyvästi edulliseen hintaan sekä hyvän asiointikokemuksen myymälöissämme. Tämän odotetaan tukevan yhtiön kannattavaa kasvua myös tulevaisuudessa.”

Koko liiketoimintakatsaus löytyy täältä.

Lisätietoja antaa
:

Heikki Väänänen, toimitusjohtaja, puh. +358 20 728 6044, heikki.vaananen@tokmanni.fi

Sixten Hjort, talousjohtaja, puh. +358 20 728 6043, sixten.hjort@tokmanni.fi

Joséphine Mickwitz, Investor Relations, puh. +358 20 728 6535, josephine.mickwitz@tokmanni.fi

IR-KALENTERI

Ensimmäisen ja kolmannen neljänneksen osalta Tokmanni julkaisee lyhyemmät liiketoimintakatsaukset ja katsauskaudelta tammi-kesäkuu 2016 kattavan osavuosikatsauksen.

Julkaisuajankohdat ovat:

10.8.2016 tammi-kesäkuu 2016, osavuosikatsaus