Tokmanni osallistuu Hävikkiviikkoon ja kannustaa vähentämään ruokahävikkiä

Tokmanni on mukana 29.8.–4.9. vietettävässä Hävikkiviikko-kampanjassa. Kuluttajaliiton nyt jo neljättä kertaa järjestämällä kampanjalla kannustetaan pienentämään ruokahävikkiä ja lisäämään ruoan arvostusta. Tokmanni vähentää ruokahävikkiä monin eri tavoin.

Tokmannin tavoitteena on vähentää elintarvikkeista syntyvää päiväyshävikkiä 15 prosentilla vuoteen 2020 mennessä. Esimerkiksi viime vuonna Tokmanni onnistui pienentämään myymälöissään syntynyttä päiväyshävikkiä 6,7 prosenttia vuoden 2014 tasosta.

Käytännössä ruokahävikkiä ehkäistään esimerkiksi seuraamalla aktiivisesti elintarvikkeiden menekkiä ennuste- ja tilausjärjestelmillä, varmistamalla ripeät tavarantoimitukset sekä alentamalla tuotteiden hintoja hetkeä ennen viimeistä myyntipäivää. Lisäksi Tokmanni on tehnyt hävikintorjuntaa koskevan myymäläkohtaisen toimintasuunnitelman niille 30 myymälälleen, joille päiväyshävikki on aiheuttanut eniten haasteita.

Vaikka Tokmannin myymälöissä syntynyt päiväyshävikki on pienentynyt, jää käyttökelpoisia tuotteita aina hävikkiin. Monet Tokmannin myymälät luovuttavat parasta ennen -päiväyksellä merkittyjä kuivia elintarvikkeita hyväntekeväisyysjärjestöille ruoka-avuksi päiväyksen umpeuduttua ja vähentävät siten biojätteen määrää.

Suunnitelmallisuus auttaa vähentämään hävikkiä myös kotona

Tokmanni kannustaa kaikkia valitsemaan lyhyen päiväyksen tuotteita, jos tuotteet käytetään nopeasti. Tarkistamalla säännöllisesti keittiöstä löytyvien elintarvikkeiden päiväyksiä jokainen voi suunnitella ruoanvalmistusta niin, että kaikki kotiin jo hankitut elintarvikkeet tulee hyödynnetyksi. Helposti pilaantuvat elintarvikkeet kannattaa käyttää ensimmäisenä. Jos löytää jääkaapista vanhaksi menevän elintarvikkeen, voi katsoa verkosta tai keittokirjasta, miten sitä voisi hyödyntää ruoanlaitossa. Myös ruoan säilyttämiseen oikeassa säilytyslämpötilassa ja käsittelemiseen puhtailla ruoanvalmistusvälineillä kannattaa kiinnittää huomiota.

– Lisää vinkkejä sekä tietoa Hävikkiviikosta löydät esimerkiksi verkkosivuilta www.havikkiviikko.wordpress.com ja www.kuluttajaliitto.fi/hankkeet/meneillaan-olevat-hankkeet/havikkiviikko.

– Lisätietoa vastuullisuudesta Tokmannilla löydät Tokmannin vuoden 2015 yritysvastuuraportista.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 200 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Yli 175:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2017 Tokmannin liikevaihto oli 797 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.