Tokmanni pokkasi Vuoden 2016 markkinointiteko -palkinnon

Markkinointi&Mainonta -lehti ja MARK Suomen Markkinointiliitto palkitsivat markkinointiaan vahvasti uudistaneen Tokmannin Vuoden 2016 markkinointiteko -palkinnolla.

Vuoden markkinointiteon kriteerinä on perinteisesti ollut, että teon tulee ylittää tavanomainen markkinointiteko ja luoda uutta. Juuri sitä on Tokmanni tehnyt, sillä tuomariston mukaan markkinoinnin uudistaminen on rakentanut Tokmannin liiketoimintaa ja kehittänyt yrityksen brändiä.

– Vuoden 2016 markkinointiteko -palkinnon saaminen vahvistaa käsitystämme siitä, että uudistuksemme on herättänyt positiivista huomiota ja että olemme oikealla tiellä. Olemme erittäin iloisia ja ylpeitä saamastamme tunnustuksesta, Tokmannin markkinointijohtaja Tomi Hakanpää kertoo.

Kehuttuja markkinoinnin uudistuksia ei Tokmannissa ole tehty hetken mielijohteesta, vaan suunnittelutyössä on hyödynnetty keväällä teetettyä, kuluttajien käsityksiä Tokmannista kartoittanutta laajaa kuluttajatutkimusta.

– Tutkimuksen avulla halusimme saada selville sen, miksi osa kuluttajista pitää meistä ja osa ei. Tulosten pohjalta ryhdyimme entistä aktiivisemmin kehittämään Tokmannin brändiä ja parantamaan yleistä laatumielikuvaa.

Tokmannin markkinoinnissa tehdyt uudistukset on otettu erittäin hyvin vastaan, ja esimerkiksi markkinointiosastolle kantautunut palaute on ollut lähes yksinomaan positiivista ja kannustavaa.

– Uudistunutta markkinointiamme on pidetty hyvin erottuvana, hauskana ja oivaltavana. Tokmanni on jo ennestään tunnettu halvoista hinnoistaan ja laajoista tuotevalikoimistaan, mutta uudistamalla markkinointiamme olemme tehneet siitä entistä kiinnostavamman, viihtyisämmän ja helpommin lähestyttävän aiempaa laajemmalla asiakasryhmälle, Hakanpää sanoo.

Mitä konkreettista ja palkinnon arvoista Tokmannissa sitten on tehty? Hakanpään mukaan useita kehitysaskelia on otettu läpi koko viime vuoden, mutta suurelle yleisölle markkinoinnin uudistukset ovat näkyneet vahvimmin viime lokakuusta lähtien. Silloin Tokmanni lanseerasi uuden Maailman paras ostaja -markkinointikonseptinsa. Siinä Tokmannin sisäänostajaa esittävä herra Tokmanni -mainoshahmo kiertää maailmaa rekallaan, hyödyntää erinomaisia neuvottelutaitojaan tinkimällä ostohintoja tavarantoimittajilta ja lopulta kuljettaa ostamansa tuotteet myymälöiden hyllyille – eli avaa syitä Tokmannin edullisuudelle.

– Ajattelun ytimessä on Tokmannin slogan Fiksun ostamisen puolesta. Kerromme helposti ymmärrettävällä tavalla sen, että koska Tokmanni ostaa tuotteita fiksusti itse ilman turhia välikäsiä ja hoitaa oman jakelutiensä kautta tuotteet suoraan kauppoihin, myös asiakkaat voivat ostaa laatua fiksusti, Hakanpää kertoo.

Tunnetuksi Tokmanni on tullut erityisesti viikoittain jaettavista, Tarjoussanomat-nimellä kulkevista suorajakelumainoksistaan. Tarjoussanomia Tokmanni julkaisee jatkossakin, mutta esimerkiksi viime vuoden lopun Facebook Live -lähetykset, Hinnanjuhlat itsenäisyyspäivänä ja Kynttilämaraton joulun alla, osoittavat, että Tokmannin tarinan halutaan näkyvän ja kuuluvan aiempaa monikanavaisemmin.

– Konseptimme on selkeä ja monipuolinen. Se taipuu joustavasti eri välineisiin printistä sosiaaliseen mediaan ja televisiosta myymäläilmeeseen. Konseptimme ympärille voidaan rakentaa paitsi perinteisiä mainoskampanjoita, myös täysin uusia markkinointitempauksia, oli sitten joulu tai juhannus.

Hakanpään mukaan Tokmannista on tavoitteena tehdä paikka, jossa jokainen haluaa käydä tekemässä fiksuja ostoksia.

– Meidän on jatkossa oltava entistä vahvemmin esillä siellä, missä asiakkaammekin ovat. Vuoden markkinointiteko -palkinto lisää luottamustamme siihen, että markkinointimme kiinnostaa ihmisiä ja auttaa meitä kehittämään Tokmanni-brändiä.

– Tekemisiämme kannattaa seurata myös tulevaisuudessa, sillä tulossa on paljon uutta. Herra Tokmannin rekka ei siis pysähdy, vaan päinvastoin vaihtaa suuremmalle vaihteelle, Hakanpää päättää.

Oheista Herra Tokmanni ja Sebastian Très-Aimé -mainosvideota esitettiin muun muassa kaupallisilla televisiokanavilla ja sosiaalisessa mediassa lokakuussa 2016.

Tomi Hakanpää
markkinointijohtaja