Tokmanni sitoutuu vähentämään muovikassien ja -pussien käyttöä myymälöissään

Tokmanni sitoutuu ympäristöministeriön ja Kaupan liiton Green Deal -sopimukseen ja vähentää muovisten itsepalvelupussien (ns. hedelmäpussien) käyttöä 50 % asiakasta kohti vuoteen 2026 mennessä. Samalla kevyiden muovikassien myyntiä vähennetään tarjoamalla asiakkaille vaihtoehtoisista materiaaleista valmistettuja kasseja.

– Muoviroska etenkin merissä on merkittävä ympäristöongelma. Muovipussit on koettu ongelmallisiksi muun muassa niiden aiheuttaman roskaantumisen ja hajoamattomuuden takia. Ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan yhteistyötä. Green Deal -sopimus on erinomainen keino ohjata kaupan alan toimijoita itsesääntelykeinojen käyttämiseen. Ympäristöasiat ja viisas resurssien käyttö ovat keskeisessä roolissa Tokmannin vastuullisuustyössä ja haluamme olla mukana vähentämässä muoviroskan aiheuttamia ympäristöongelmia. Siksi meille on tärkeä sitoutua muovipussien käytön vähentämiseen, Tokmannin myyntijohtaja Panu Porkka sanoo.

Muovipussien vähentäminen aloitetaan Tokmannilla vuoden 2017 alusta, jolloin pienet itsepalvelupussit poistuvat myymälöiden kassoilta. Muualla myymälöissä itsepalvelupussien tarjoamista vähennetään kevään 2017 aikana ja asiakkaille tarjotaan vaihtoehtoisista materiaaleista valmistettuja pusseja niiden sijaan. Vaihtoehtona muovikasseille kassoilla tarjotaan paperikasseja ja muovisia kestokasseja. Tokmannin henkilöstöä koulutetaan myös asiassa.

Green Deal -sopimus ja EU:n pakkausjätedirektiivi

Green Deal -sopimus on Ympäristöministeriön ja Kaupan Liiton sopimus, jossa määritellään toimet muovikassien kulutuksen vähentämiseksi. Sopimus on voimassa kymmenen vuotta ja sillä pyritään varmistamaan, että EU:n pakkausjätedirektiivin muovikassien kulutusta koskevat vähentämistavoitteet saavutetaan Suomessa. Tavoitteena on, että vuodessa käytettäisiin korkeintaan 40 kassia henkeä kohti 2025 loppuun mennessä. Suomessa käytetään nyt arviolta noin 55 muovikassia henkeä kohti vuodessa.

Panu Porkka
myyntijohtaja

panu.porkka(at)tokmanni.fi

Joséphine Mickwitz
Head of IR and Communication

josephine.mickwitz(at)tokmanni.fi

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 200 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Yli 175:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2017 Tokmannin liikevaihto oli 797 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.