Tokmannin uudistaminen etenee vauhdilla – liikevaihto ja asiakasmäärät nousivat toisella vuosineljänneksellä

Kaupan alan yleinen markkinatilanne Suomessa jatkui toisella vuosineljänneksellä edelleen heikkona. Tavaratalojen hypermarketketjujen liikevaihto Suomessa laski 3,9 % edellisvuodesta. Käyttötavarakaupan liikevaihto laski jopa 10,2 % (PTY-tilasto1)). Samaan aikaan Tokmannin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä kasvoi 0,2 % edellisvuodesta ja oli 182,5 miljoonaa euroa (II/2014: 182,2 miljoonaa euroa). Tokmannin asiakasmäärä kasvoi 0,5 %, ja Tokmannin myymälöissä asioi neljänneksen aikana 10,7 miljoonaa asiakasta (II/2014: 10,7 miljoonaa asiakasta).

Kevään ja alkukesän viileä sää heikensi jonkin verran Tokmannin myyntiä toisen vuosineljänneksen alussa. Keskikesää lähestyttäessä Tokmannin myynti kuitenkin piristyi selvästi sekä käyttötavaroiden että elintarvikkeiden osalta. Etenkin sesonki- ja pukeutumisen tuotteiden myynti sujui keskikesällä merkittävästi markkinoita paremmin. Venäläisten asiakkaiden suosima Tax Free -myynti jatkui edelleen toisella vuosineljänneksellä heikkona. Tokmannin verkkokaupassa asiointi vilkastui edellisvuodesta sekä myynnin että asiakasmäärän osalta. Tokmannin toisen vuosineljänneksen kannattavuus jatkui hyvänä ja konsernin kassatilanne on edelleen vahva.

Tokmannin myymäläketjujen yhdistäminen ja tuotevalikoiman kehittäminen näkyvät jo kaikkialla Suomessa, mikä tehostaa Tokmannin toimintaa ja auttaa sitä vastaamaan asiakkaiden kulutustarpeisiin.

– Tämän vuoden aikana Tokmannin tunnettuus ja brändin näkyvyys ovat kasvaneet merkittävästi koko Suomessa. Asiakkaat tunnistavat Tokmannin entistä helpommin ja yhdistävät meidät edulliseen hintatasoon ja monipuoliseen tuotevalikoimaan. Tämä näkyy Tokmannin myynnin hyvässä kehityksessä sekä vakiintuneessa markkina-asemassa, kommentoi toimitusjohtaja Heikki Väänänen.

Tokmanniin kuuluvien myymäläketjujen käynnissä oleva brändimuutostyö on loppusuoralla, ja tavoite on, että vuoden 2015 lopussa kaikki konsernin myymälät ovat Tokmanneja. Toisen vuosineljänneksen aikana yhteensä kuusi Tarjoustalo- ja Robinhood-myymälää muutettiin Tokmanneiksi.

Toukokuussa Tokmanni avasi kaksi myymälää, Orivedelle ja Loviisaan. Tokmannin 150. myymälä Loviisassa toteutettiin uudella myymäläkonseptilla. Tässä uudessa ja modernissa myymälässä on panostettu erityisesti asiakasviihtyvyyteen ja asioinnin helppouteen. Myymäläkonseptin toimivuutta testataan parhaillaan, ja sitä on tarkoitus hyödyntää lähitulevaisuudessa muissa konsernin myymälöissä.

– Loviisassa lanseeratun uuden myymäläkonseptin myötä Tokmanni-konserni saavutti merkittävän välietapin kasvustrategiansa toteuttamisessa. Myymäläkonseptin hyödyntäminen muissa myymälöissämme tulee entisestään vankistamaan asemaamme Pohjoismaiden suurimpana käyttötavaroiden myyntiin keskittyneenä halpakauppakonsernina, Väänänen jatkaa.

Tokmanni-konsernin strateginen tavoite on laajentaa myymäläverkostoaan yli 10 000 neliömetrillä vuodessa. Konserni pyrkii vuosittain avaamaan useita uusia myymälöitä eri puolille Suomea sekä tarvittaessa etsiä nykyisille myymälöilleen uusia, liikenneyhteyksiltään parempia sekä valikoimiltaan suurempia ja sitä kautta paikkakuntien asukkaita aiempaa monipuolisemmin palvelevia liiketiloja. Uusien Tokmannien avajaisia vietetään kuluvana vuonna vielä Kuopiossa, Turussa, Kemissä, Lappeenrannassa, Laitilassa, Nivalassa, Loimaalla, Jämsässä, Juvalla ja Vantaan Varistossa.2)

1) PTY=Päivittäistavarakauppa ry, www.pty.fi

2) www.tokmanni.fi/uudetmyymalat