Aurinkovoimala Jämsän Tokmannin myymälään

Kauppaketju Tokmanni on ottanut käyttöön aurinkovoimalan Jämsän myymälässään syyskuun lopussa. Myymälä on ensimmäinen Tokmanni, joka tuottaa osan tarvitsemastaan sähköstä kiinteistökohtaisella aurinkovoimalalla.

Jämsän Tokmannin 367 aurinkopaneelin muodostaman aurinkovoimalan kokonaisteho on 95,4 kW. Aurinkovoimalan arvioidaan tuottavan energiaa noin 75–80 MWh vuodessa, mikä vastaa noin 10–15 prosenttia myymälän vuosittaisesta kokonaissähkönkulutuksesta.

Aurinkovoimalan etelään suunnatut paneelit tuottavat sähköä myös pilvisellä säällä. Energia käytetään Jämsän Tokmannin omaan käyttöön, esimerkiksi valaistukseen sekä kylmähuoneiden ja -kalustuksen sähkönkulutukseen. Mahdollisissa poikkeustapauksissa sähköä myös syötetään verkkoon myytäväksi.

Asiakkaat pääsevät myöhemmin tarkastelemaan voimalan toimintaa myymälään asennettavasta näytöstä, joka kertoo sähköntuotannosta reaaliaikaisesti.

Tokmannin yhteistyökumppani Jämsän myymälän aurinkovoimalassa on kotimainen uusiutuvaa aurinkosähköä tarjoava Solarigo Systems.

– Aurinkosähkön hyödyntäminen on lisääntynyt Suomessa merkittävästi. Tokmanni haluaa olla tässä edelläkävijä, josta esimerkkinä Jämsän myymälän kattopinta-alan hyödyntäminen. Solarigo huolehtii järjestelmän ylläpidosta ja toimittaa sähkön kiinteistön käyttöön, toteaa Jukka Muilu Solarigosta

Aurinkovoimala tukee Tokmannin vastuullisuustavoitteiden saavuttamista

Tokmannin merkittävimmät ympäristövaikutukset syntyvät energian käytöstä, logistiikasta sekä jätteistä. Yhtiön tavoitteena on vähentää energian kulutusta, suosia uusiutuvan energian käyttöä sekä minimoida loppusijoitettavan jätteen syntyminen. Yksi vuoden 2015 merkittävimmistä saavutuksista Tokmannin vastuullisuustyössä oli kaupan alan energiansopimuksen tavoitteen, yhdeksän prosentin energian säästön saavuttaminen vuoden etuajassa.

– Tavoitteenamme on vähentää energian kulutusta ja suosia uusiutuvaa energiaa, mikä tukee ympäristötavoitteitamme ja vähentää samalla sähkökustannuksiamme. Jämsän aurinkovoimalan käyttöönotto on yksi toimenpiteistämme näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Tutkimme myös muita vastaavia mahdollisuuksia sekä logistiikkakeskuksessamme Mäntsälässä että myymälöissämme ympäri Suomea, Tokmannin talousjohtaja Sixten Hjort kertoo.

Vuoden 2020 loppuun mennessä Tokmannin tavoitteena on edelleen pienentää energiankulutusta.Investoimalla aurinkovoimaan Tokmanni edistää vastuullisuusperiaatteidensa mukaisesti uusiutuvan energian tuotantoa, vähentää CO2-päästöjä ja hillitsee ilmastonmuutosta. Samalla aurinkosähköllä säästetään sähkön ostamiseen liittyvissä kuluissa.

Sixten Hjort
Talousjohtaja