Tokmanni tarjoaa ämpärikaupalla kesätöitä tänäkin vuonna

Hakuaika kesän 2017 kesätyöpaikkoihin on päättynyt. Kiitos kaikille hakijoille!

Tokmanni palkkaa tulevana kesänä satoja kesätyöntekijöitä eri puolilla Suomea sijaitseviin myymälöihinsä sekä hallinto- ja logistiikkakeskukseensa Mäntsälään. Kesätyöpaikkoja voi hakea Tokmannin verkkosivuilla www.tokmanni.fi/rekry helmikuun loppuun saakka. Työnantajana Tokmanni on mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa.

– Me tokmannilaiset olemme tyytyväisiä voidessamme auttaa kesätyöntekijöitä kerryttämään arvokasta työkokemusta ja osaamista. Erityisen iloisia olemme siitä, että laajan myymäläverkostomme ansiosta voimme palkata heitä myös sellaisilla paikkakunnilla, joissa kesätyöpaikan saaminen voi muutoin olla haastavaa, Tokmannin henkilöstöjohtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

Tokmanni tarjoaa kesätyöntekijöille monipuolisia työtehtäviä, joissa pääsee tutustumaan kaupan alan töihin käytännössä. Tokmannin myymälöissä kesätyöntekijät pääsevät esimerkiksi palvelemaan asiakkaita ja hyllyttämään tuotteita. Hallinto- ja logistiikkakeskuksessa kesätyöntekijät esimerkiksi vastaanottavat ja keräävät tuotteita sekä lähettävät niitä edelleen myymälöihin tai suoraan asiakkaille. Rahankäsittelyä ja työturvallisuutta koskevien vaatimusten vuoksi Tokmannin kesätyöntekijöiden tulee olla täysi-ikäisiä.

– Moni nuori etsii ensimmäistä kesätyötään usein kaupan alalta. Me emme etsi vain kokeneita ammattilaisia, vaan kannustamme kaikkia hakemaan kesätöitä rohkeasti ja avoimin mielin. Arvostamme erityisesti reippautta, positiivista asennetta ja intoa uuden oppimiseen.

Kaupan ala on erittäin tärkeä työllistäjä Suomessa. Tokmannilaiset haluavat tarjota hyviä kesätyökokemuksia ja näyttää kesätyöntekijöille, millaista kaupan alan työ on ja minkälaisia uramahdollisuuksia alalla on tarjota.

– Kesätyössä suosittelemme olemaan oma-aloitteisia, ahkeria, tarkkoja ja rehellisiä. Kesätyö meillä opettaa nuoria ottamaan vastuuta asioista ja ymmärtämään enemmän asiakaspalvelusta. Kertyneestä kokemuksesta ja osaamisesta on usein hyötyä tulevaisuudessa, ja esimerkiksi me Tokmannissa olemme palkanneet monia kesätyöntekijöitämme myöhemmin jouluapulaisiksi ja vakituisiin työsuhteisiin, Huuskonen kertoo.

Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan osallistuessaan Tokmanni on sitoutunut kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen, jotka auttavat tekemään kesätyökokemuksesta hyvän sekä kesätyöntekijälle että työnantajalle.

1. Hyvä hakijakokemus
Nuorelle kesätyön hankkiminen on yksi vuoden jännittävimmistä asioista. Vastuullinen kesätyönantaja pitää hakijan ajan tasalla siitä, miten rekrytointiprosessi etenee. Myös hakijoille, joita ei valita tehtävään, ilmoitetaan asiasta asianmukaisesti.

2. Mielekäs työ
Kesätyön kautta nuori luo ensimmäiset konkreettiset käsityksensä työelämästä, eri aloista ja ammateista. Mielekäs kesätyö vastaa nuoren taitoja ja on sopivan haasteellista. Työtehtävät, vastuut, valtuudet ja odotukset on määritelty selvästi. Vastuullinen kesätyönantaja jättää nuorelle positiivisen kuvan työelämästä, mikä kannustaa opiskelemaan ja valmistumaan nopeammin työelämään.

3. Perehdytys ja ohjaaminen
Perehdyttämiseen ja ohjaamiseen nimetään vastuuhenkilö. Kesätyöläiselle kerrotaan aluksi työpaikan pelisäännöt ja käytöstavat. Hyvin suunnitellulla ja toteutetulla perehdyttämisellä nuori pääsee nopeasti kiinni työtehtäviin, oppii ja kehittyy. Palautteen antaminen on tärkeä osa ohjausta.

4. Oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus
Nuorta kohdellaan tasavertaisesti muiden työntekijöiden kanssa. Hänet otetaan työyhteisön täysivaltaiseksi jäseneksi heti alusta alkaen. Nuoren tukeminen on koko työpaikan asia. Kesätyöntekijälle tarjotaan mahdollisuuksien mukaan samanlainen työympäristö ja työvälineet kuin muillekin työntekijöille.

5. Kohtuullinen palkka
Kesätyöntekijälle maksetaan työn vaatimusten ja nuoren kokemuksen mukaisesti kohtuullista palkkaa.

6. Kirjallinen työsopimus ja todistus
Vastuullinen kesätyönantaja tekee nuoren kanssa aina kirjallisen työsopimuksen. Työsuhteen päättyessä annetaan asianmukainen työtodistus, vaikka nuori ei itse sitä muistaisi pyytää. Työnantaja käy nuoren kanssa palautekeskustelun ja rohkaisee häntä kertomaan mielipiteitään.

TOKMANNI

Sirpa Huuskonen