TomTom ravistelee actionkamerallaan markkinoita

- Uusi TomTom Bandit -actionkamera tuottaa videokoosteen pelkällä käden heilautuksella

Tiedotusvälineille 29.4.2015

TomTomin uusi Bandit-actionkamera tekee editoinnista ja videoiden jakamisesta nopeaa ja helppoa. Videokoosteen voi nyt tehdä ja jakaa käden käänteessä ilman tunteja kestävää tiedonsiirtoa ja materiaalin läpikäyntiä.

TomTom Bandit on ensimmäinen actionkamera, jossa on sisäänrakennettu mediapalvelin. Tämä mahdollistaa editoinnin ilman tiedonsiirtoa toiselle laitteelle. Ominaisuus toimii kännykkäsovelluksella, jonka avulla videoita syntyy hetkessä.

"Suurin actionkameroihin liittyvä päänsärky on editointiin kuluva aika. Bandit-kameralla olemme saaneet typistettyä tämän ajan minuutteihin. Jopa pelkkä puhelimen heilautus riittää", sanoo TomTomin kuluttajatuotteista vastaava toimitusjohtaja Corinne Vigreux.

"Aikaisemmin actionkameran käyttäjän on ensin pitänyt siirtää gigatavuittain aineistoa tietokoneelle. Tämän jälkeen on pitänyt metsästää kohokohdat, rakentaa tarina ja ryhtyä muokkaamaan. Otimme tähän aivan uuden näkökulman ja suunnittelimme actionkameran, joka pystyy prosessoimaan videomateriaalia itse", sanoo TomTomin pääsuunnittelija Slobodan Stanisic.

Bandit-actionkamera on varustettu liike- ja GPS-antureilla, joiden avulla kamera merkitsee automaattisesti muistiin kuvaustilanteen kohokohdat nopeuden, korkeuden, G-voiman ja kiihtyvyyden perusteella. Lisävarusteen avulla kamera huomioi myös sydämen sykkeen. Huippuhetkiä voi merkitä myös manuaalisesti kameran painikkeella tai lisävarusteena hankittavalla kaukosäätimellä.

TomTom Banditia voi käyttää älypuhelinsovelluksella, jolla videomateriaali on välittömästi katsottavissa kameran sisäänrakennetun mediapalvelimen avulla. Editointitilassa pelkkä älypuhelimen ravistus tuottaa videokoosteen, johon käyttäjä voi tehdä muutoksia, lisätä musiikkia tai tuoda mukaan mittareita, kuten nopeusilmaisimen. Tämän jälkeen video on valmis jaettavaksi kavereille.

Bandit-actionkamera tuottaa korkeatasoista videokuvaa laajakulmalinssillä, 16 megapikselin CCD-kennolla ja tehokkaalla prosessorilla. Kamera on vesitiivis ilman erillistä suojakoteloakin. Micro SD -muistikorttipaikalla ja pitkäkestoisella akulla varustettu Bandit voidaan kytkeä tietokoneeseen nopean USB 3.0 -liittimen avulla, jolloin kameran akun lataaminen ja videon siirto onnistuvat helposti. Teräsjalustassa on nopea irrotusmekanismi, ja actionkameran matala profiili näyttää hyvältä kypärään kiinnitettynä.

TomTom Bandit -actionkamera on saatavilla osoitteesta www.tomtom.com sekä valikoiduista liikkeistä toukokuussa 429 euron hintaan. Aasian ja USA:n markkinoille kamera saapuu myöhemmin kesällä.

Lisätietoa löytyy osoitteesta www.tomtom.com/action-camera.

Lisätietoa ominaisuuksista:

• Videotallennuksen resoluutiot: 1080p/30, 1080p/60, 720p/60, 720p/120
• Huipputarkat kuvaustilat: 2.7k/30, 4k/15
• Intervallikuvaus: 4k/30, 1080p/30 (valittavissa erilaisia intervalleja)
• Hidastettu kuvaus: 1080p x2, 720p x4, WVGA x6
• Still-kuvat: 16 MP, 10/s
• Wifi, Bluetooth Smart ja USB 3.0
• Lisävarusteet: sykemittari, kauko-ohjain, 50 metrin sukellukseen sopiva linssisuoja ym.
• iOS-älypuhelinsovellus saatavilla heti, Android-sovellus tulossa pian

Yhteistiedot ja kyselyt:

Rosie Bannister, TomTomin viestintäjohtaja
rosie.bannister@tomtom.com

TomTom on liikkuvan ihmisen asialla. Miljoonat ihmiset ympäri maailmaa tekevät joka päivä parempia valintoja TomTomin tuotteiden avulla. Maailman johtavana navigointi- ja karttatuotteiden valmistajana tunnettu TomTom kehittää myös GPS-urheilukelloja, kalustonhallintaratkaisuja ja paikkatietotuotteita. TomTomin neljä liiketoimintayksikköä ovat kuluttajat, ajoneuvot, lisensointi ja telematiikka. Vuonna 1991 perustetun yrityksen pääkonttori on Amsterdamissa, sillä on 4 000 työntekijää ja sen tuotteita myydään 43 maassa. Lisätietoa: www.tomtom.com.