Tori.fi:n haetuin tavara on sohva

- Käytettyjen huonekalujen vertaiskauppa verkossa kukoistaa

Lehdistötiedote 30.8.2013

Internetin osto- ja myyntipaikka Tori.fi:n ylivoimaisesti suosituin hakusana on sohva. Sohvia on tämän vuoden aikana haettu yhteensä lähes 300 000 kertaa yli 25 000 erilaisella hakusanayhdistelmällä. Ne keikkuvat Torin kysytyimpien kärjessä ympäri vuoden, mutta sesonki on kuumimmillaan erityisesti opintojen alkaessa alkukeväästä ja -syksystä.

Haetuissa sohvissa sisustustrendit näkyvät selvästi. Eniten haetaan muodikkaita materiaaleja – nahkaa ja puuta. Väreistä suosituin on valkoinen, perässä tulevat graafiset musta ja harmaa. Erilaisista sohvatyypeistä haetuin on vuodesohva, kun taas materiaali- ja väriyhdistelmänä valkoinen nahkasohva on ykkönen. Vaikka kyse on käytettyjen huonekalujen kaupasta, retro- tai antiikkisohvia ei haeta mainittavan paljoa. Suomalainen design on kuitenkin laajemmin tarkasteltaessa kysyttyä – sekä Artek että Marimekko ovat haetuimman 30 sanan joukossa.

"Laadukkailla ja kestävillä huonekaluilla on hyvä jälleenmyyntiarvo, ja nykyään ihmiset ovat oppineet ensin tarkistamaan löytyisikö tarvittavaa tavaraa käytettynä ennen kuin lähtevät ostamaan uutta. Sisustustyyliä myös varmasti vaihdetaan useammin, kun tiedetään, että vanhat huonekalut saa kiertoon helposti ja uudet löytää tilalle edullisesti", kertoo Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Fieldhouse.

Huonekalujen ostaminen ja myyminen verkossa on muodostunut koko kansan rutiiniksi. Kaupan liiton tutkimuksesta käy kuitenkin ilmi, että uusien huonekalujen osuus on alle kaksi prosenttia verkkokaupan kokonaisarvosta. Huonekaluja ostetaan siis jo tottuneesti netistä, mutta ei uutena – edelle kiilaavat esimerkiksi matkat, liikennevälineet ja kulutuselektroniikka.

Torissa on ilmoitettu tämän vuoden aikana jo yli 300 000 huonekalua ja sisustustavaraa, joiden yhteenlaskettu pyyntihinta ylittää 52 miljoonaa euroa. Summa vastaa hieman yli neljäsosaa Kaupan liiton arvioimasta uusien huonekalujen ja sisustus- sekä puutarhatarvikkeiden verkkokaupan kokonaisarvosta Suomessa. Laura Fieldhouse toteaakin, että lähes joka kodista löytyy jo kaluste, joka on hankittu käytettynä verkosta.

Infolaatikko:

• Verkko-ostamisesta on Suomessa tullut yhä suositumpaa. Esimerkiksi Asiakkuusmarkkinointiliiton, Kaupan liiton ja TNS Gallupin Verkkokauppatilaston mukaan suomalaiset ostivat vuonna 2011 verkosta tavaroita ja palveluita yli 10 miljardilla eurolla. Torissa liikkui käytettyä tavaraa vuoden 2012 aikana lähes 60 prosentilla tästä arvosta.
  • Torissa on tällä hetkellä keskimäärin 400 000 aktiivista ilmoitusta, joista yli 100 000 vaihtuu viikoittain.
  • Torin käytetyimmät vapaat tekstihaut vuonna 2013 ovat olleet sohva, vw, jopo, lipasto, polkupyörä, emmaljunga, ruohonleikkuri, sänky, peräkärry ja vuodesohva. Tämä todistaa huonekalujen suosiota: kymmenestä haetuimmasta neljä on huonekaluja. Kahdenkymmenen suosituimman vapaan hakusanan joukkoon nousevat myös ruokapöytä, vaatekaappi, nojatuoli ja matto.
  • Torissa ilmoitettiin 5,9 miljardin euron edestä vuonna 2012. Luku on pyyntihintojen summa uniikeista ilmoituksista ja se vastaa noin 3,1 prosenttia Suomen BKT:stä (vuoden 2010 käyvin arvoin).
  • Tämän vuoden aikana ilmoituksia on jätetty Toriin yli 1,3 miljoonaa kappaletta, josta huonekalujen osuus on hieman yli 23 prosenttia. Huonekalun keskipyyntihinta Torissa on noin 165 euroa.

Lisätiedot:

Koti, huonekalut ja sisustusteema: Laura Fieldhouse, markkinointipäällikkö, puh. 0400 816 968,  laura@tori.fi

Tarkentavat kysymykset tutkimusaineistosta ja Torin toiminnasta: Susanna Neiglick, PR- ja viestintäpäällikkö, puh. 050 303 1986, susanna@tori.fi

Tori.fi on vuonna 2009 toimintansa aloittanut kauppapaikka, jossa suomalaiset voivat ostaa, myydä ja antaa verkossa tavaraa. Torin kautta toiselle tarpeeton muuttuu jollekin toiselle tarpeelliseksi, kun ihmisten ja perheiden elämäntilanteet ja -vaiheet vaihtuvat. Tori.fi-palvelun käyttö on helppoa, sillä se ei edellytä rekisteröitymistä. Palvelun käyttäminen on ilmaista niin yksityis- kuin yritysilmoittajillekin. Lisäksi Torin käyttö sopii koko perheelle, sillä jokainen palveluun jätetty ilmoitus tarkistetaan ennen julkaisemista. Torin taustalla on Ruotsin suurin kauppapaikka Blocket.se, jota käyttää päivittäin yli miljoona ruotsalaista. Torin omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group. Lisätietoa: www.tori.fi.