Mitä jos…

Report this content

Mitä jos autot voisivat viedä koulutusta kaikille sitä tarvitseville? Mitä jos autot osaisivat muuttaa elinympäristöämme atomitasolla? Mitä jos autot voisivat rikkoa kielimuureja?

Suurin osa meistä aikuisista kuittaa nämä ajatukset mahdottomina, mutta toisinaan olisi hyvä suhtautua asioihin kuten lapset: avoimesti ja mielikuvitus lentäen. Ei siitä itse asiassa ole kauaakaan, kun vaikkapa aurinkovoimalla toimivaa lentokonetta ei voitu kuvitella nähtävän muualla kuin scifi-elokuvissa. Kuka tietää, milloin otamme seuraavan harppauksen mielikuvituksesta todellisuuteen?

Toyota on lähestynyt maailman lapsia vuodesta 2004 alkaen ja pyytänyt heitä pistämään kaiken luovuutensa ja mielikuvituksensa peliin. Lapsia on pyydetty piirtämään heidän unelmiensa auto. Lasten piirtämät unelma-autot hämmästyttävät joka vuosi. Toisessa ääripäässä ovat uskomattoman käytännölliset ratkaisut, kun taas toista ääripäätä värittävät mitä lennokkaimmat ja epätavallisimmat lähestymistavat. Kaikkia kilpailutöitä yhdistää kuitenkin yltäkylläinen mielikuvitus, ja jokainen työ todellakin on yksilöllinen. Sen lisäksi, että lasten kilpailutyöt ovat inspiroivia, ne myös muistuttavat Toyotaa yhteiskunnallisen vastuun tärkeydestä. Esimerkiksi tänä vuonna lapset toivat kilpailutöissään esille mm. tyttöjen koulutuksen ja ympäristön suojelemisen.

Kilpailutöitä pyydettiin, ja niitä todellakin tuli. Lapset lähettivät ennätykselliset 875 000 kilpailutyötä 81 eri maasta ja alueelta. Itse Akio Toyoda arvioi loppukilpailuun selvinneet työt yhdessä taide- ja tiedeasiantuntijoista koostuvan tuomariston kanssa. Voittajat kutsuttiin palkintoseremoniaan Japaniin.

Kultaisella palkinnolla palkittiin Sethumdee Dulanya Dewagamage Sri Lankasta 7 vuotta ja nuorempien sarjassa, Ada Maria Ciontu Romaniasta 8-11-vuotiaiden sarjassa ja Azul Paz Servin Rodas Paraguayista 12-15-vuotiaiden sarjassa. Lisäksi kanadalainen Hye In Park (15v) palkittiin Akio Toyodan erikoispalkinnolla ja Yhdistyneiden Arabiemiraattien Minhal Adnan Sami (9v) Engineering Inspiration -palkinnolla.

Palkitut työt

7 vuotta ja vuoremmat, kultapalkinto

Sethumdee Dulanya Dewagamage, 7v, Sri Lanka: Toyota Alpha-Bird Car- The Universal Language Car

Auto, jonka avulla ideoita voidaan jakaa yli kielimuurien

8-11-vuotiaat, kultapalkinto

Ada Maria Ciontu, 11v Romania: Toyota Robo-Fly for girls in need

Auto, joka toimittaa mobiilin luokkahuoneen sellaisille tytöille, jotka eivät pääse kouluun

12-15-vuotiaat, kultapalkinto

Azul Paz Servin Rodas, 13, Paraguay: NANO CAR

Auto, joka muuttaa ympäristöä atomitasolla

President Akio Toyoda Award

Hye In Park, 15v, Kanada: Dream Society

Auto, joka kuljettaa unelmia ja yhdistää erossa olevat perheet

Engineering Inspiration Award

Minhal Adnan Sami, 9v, Yhdistyneet Arabiemiraatit: Ecofix Car

Hedelmä- ja vihannesjätteillä toimiva auto huolehtii ihmisistä ja ympäristöstä

TOYOTA

Toyota on paitsi maailman arvokkain autobrändi, myös maailman suurin autonvalmistaja. Vuonna 2014 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin 10,2 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa.

Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkaa tänä vuonna niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla.

Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin.

Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.

Avainsanat: