Ott Tänak otti komean voiton Neste Rallissa!

TOYOTA GAZOO Racing –WRC-tallin virolaiskaksikko, Ott Tänak sekä kartanlukija Martin Järveoja ajoivat tänään sunnuntaina Jyväskylässä päättyneessä Neste Rallissa WRC-luokan voittoon. Tallin menestystä lisättiin hienosti sinivalkoisin tunnelmin, kun Jari-Matti Latvala ja kartanlukija Miikka Anttila sijoittuivat komeasti kolmanneksi. Tiimin kolmannen kuljettajan, Esapekka Lapin ja kartanlukija Janne Fermin kilpailu päättyi keskeytykseen rallin päätöspäivän aamun erikoiskokeessa.

Ott Tänak on toinen virolaiskuljettaja, joka on yltänyt WRC:n osakilpailuvoittoon Jyväskylässä Markko Märtinin voitettua 15 vuotta sitten. Tänak hallitsi kilpailua varmoin ottein ja lähes näytöstyyliin kellotti rallin päätöserikoiskokeen, Ruuhimäki 2:n pohja-ajan. Tänakia oli saapunut kannustamaan sankoin joukoin virolaisia, ja torstaina alkaneen rallin jokaisella erikoiskokeella nähtiinkin katsomoalueilla paljon Viron lippuja yhdessä TOYOTA GAZOO Racing –värien kanssa.

Jari-Matti Latvala kävi aivan kilpailun loppuun asti huimaa sekuntitaistelua Citroën Abu Dhabi Racingin norjalaiskuljettajaa Mads Östbergiä vastaan häviten lopulta hänelle vain 1,8 sekuntia. Komea podium-sijoitus maistui kuitenkin hyvältä silminnähden tyytyväiselle Latvalalle.

Vuoden 2017 Neste Rallin voittajan Esapekka Lapin kisa oli perjantaina hieman vaikeaa vauhdin parantuessa selkeästi lauantain erikoiskokeille. Hänen kilpailunsa kuitenkin päättyi päätöspäivänä keskeytykseen Laukaa 1:llä tapahtuneen ulosajon seurauksena.