Suomalaiskuljettaja mukaan Toyota Motorsport GmbH:n WRC-tiimiin

Toyotan eurooppalainen kilpa-autoyksikkö Toyota Motorsport GmbH (TMG) tekee paluun rallin MM-sarjaan vuonna 2017. TMG ilmoitti tänään, että sen WRC-tiimin juniorien kuljettajaohjelmaan on kiinnitetty 21-vuotias Teemu Suninen .

TMG:n juniorien kuljettajaohjelma tähtää siihen, että tiimin täysiverisen Yaris WRC -ralliauton kehitystyön aikana tiimissä kehittyy myös kuljettajia, jotka pystyvät vuonna 2017 koittavan Toyotan rallin MM-sarjapaluun yhteydessä hyödyntämään maksimaalisesti kilpa-auton ominaisuuksia. Teemu Suoninen on tiimin kuljettajaohjelman toinen jäsen. TMG tiedotti jo tammikuussa, että toinen kuljettaja on ranskalainen Eric Camilli .

Teemu on jo kartuttanut mainetta lupaavana kuljettajalahjakkuutena vuonna 2013 tapahtuneen rallidebyyttinsä jälkeen. 21-vuotias ajoi ensimmäisen WRC-osakilpailunsa viime vuonna Jyväskylässä ja voitti perinteikkään Neste Oil Rallyn WRC 3 -luokan.

Eric puolestaan on 27-vuotiaaksi verraten iäkäs ralliuran aloittaja, mutta on jo herättänyt positiivista huomiota erilaisissa merkkisarjoissa. Hän sijoittui hopealle viime vuoden Ranskan MM-rallin Junior-luokassa.

WRC 2 ja WRC 3 -luokissa kilpailemisen lisäksi Eric ja Teemu testaavat Yaris WRC -autoa saavuttaakseen tärkeää kokemusta WRC-luokan ajokista. Yhdessä merkittävästi kokeneempien Stéphane Sarrazinin ja Sebastian Lindholmin kanssa Yaris WRC viedään äärirajoille erilaisilla ajoalustoilla ympäri Eurooppaa.

Kuljettajaohjelma tähtää myös tiimiläisten fyysisen kunnon, kommunikaatiokykyjen, mediataitojen ja tiimityöskentelyn kehittämiseen.

TMG:n johtaja Yoshiaki Kinoshita kertoo: "Olemme ilahtuneita siitä, että Eric ja Teemu ovat mukana junioriohjelmassamme tänä vuonna. Olemme työskennelleet molempien kuljettajien kanssa vuoden alusta saakka ja olemme erittäin vakuuttuneita. Molemmilla on hurjasti potentiaalia ralliin: he ovat todella nopeita, mutta myös älykkäitä ja suunnitelmallisia. Nämä ovat ominaisuuksia, jotka ovat edellytyksiä menestykselle tässä lajissa. Testasimme useita nuoria kuljettajia viime vuoden lopulla, ja Eric ja Teemu erottuivat joukosta poikkeuksellisen lahjakkaina. Odotamme kasvavamme tiiminä yhdessä heidän kanssaan".

Teemu Suninen toteaa: "Olen hyvin ylpeä liittyessäni mukaan TMG:n juniorikuljettajien kehitysohjelmaan. Toyotalla on kova maine ja historia rallissa: on suuri kunnia tulla valituksi osaksi TMG:n paluuta rallimaailmaan. En malta odottaa työn aloittamista – tulen antamaan kaikkeni osoittaakseni olevani luottamuksen arvoinen. Tavoitteenani on oppia mahdollisimman paljon, sillä olen vielä urani alussa. Haluan kasvaa tiimin mukana ja odotan innolla yhteistyötä Stéphanen, Sebastianin ja Ericin kanssa. Tiimin positiivisen ammattimainen tunnelma on hyvin motivoiva".

Teemu Suninen:

Syntynyt:                               1.2.1994, Tuusula

Asuinpaikka:                         Jokela

Siviilisääty:                            Naimaton

Pituus:                                  184 cm

Paino:                                   65 kg

Harrastus:                             Kuntourheilu

Lempiralli:                             Suomen MM-ralli

Paras saavutus:                   Suomen MM-rallin WRC 3 -luokan voitto

Internet:                                www.teemusuninen.com

Twitter:                                 @teemusuninenrac

Ura: