Tommi Mäkinen johtaa Toyotan paluuta rallin WRC-sarjaan

Toyota palaa rallin WRC-sarjaan vuonna 2017, ja WRC-tiimin organisaatio on nyt julkistettu.

Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda toimii Toyota Gazoo Racing -tiimin puheenjohtajana, ja WRC-veteraani Tommi Mäkinen on nimitetty tiimin tallipäälliköksi. Mäkinen on voittanut neljä henkilökohtaista mestaruutta yli 18-vuotisella WRC-urallaan, ja hän tuokin mukanaan arvokasta kokemusta, jonka avulla Yaris WRC -auton kehittäminen jatkuu.

Akio Toyoda kertoo tavanneensa Tommi Mäkisen ensimmäisen kerran vuonna 2013, jolloin Mäkinen toimi Toyodan henkilökohtaisena opastajana auttaen tätä ajotekniikkansa parantamisessa. Lopulta Mäkinen opetti Toyodalle paljon muutakin: ”Hän näytti minulle rallin vetovoiman ja toisaalta sen, millainen suhde rallilla ja ajoneuvojen kehittämisellä on”, Toyoda kertoo. Hänen mukaansa ralliin osallistumisella onkin merkitystä myös tavallisille kuljettajille. ”Rallissa ajetaan vastaavilla teillä kuin millä asiakkaamme ajavat omilla autoillaan päivittäin. Se auttaa meitä kehittämään tuotteitamme vieläkin paremmiksi”, Toyoda toteaa.

”Tommilla on runsaasti kokemusta ja paljon ideoita auton kehittämiseksi. Puhuttuani Tommin kanssa tunsin vahvasti, että haluan tehdä töitä hänen kanssaan. Haluan hänen auttavan meitä, jotta autoistamme tulee vieläkin parempia”, Toyoda perustelee Mäkisen kiinnittämistä tallipäälliköksi ja jatkaa: ”Rallissa niin kilpailijat kuin katsojatkin voivat tuntea autojen tuottaman nautinnon. Olemme olleet pitkään pois WRC-sarjasta. Kunnioitan suuresti niin autonvalmistajia, kuljettajia, tiimien jäseniä kuin fanejakin. He tekevät tästä lajista sen mitä se on. Olen innoissani Toyotan paluusta WRC-sarjaan”.

Tiimi: Toyota Gazoo Racing

Auto: Yaris WRC (pituus 3910 mm, leveys 1820 mm)

Tiimin puheenjohtaja: Akio Toyoda

Tiimin tallipäällikkö: Tommi Mäkinen

Avainsanat:

Lainaukset

Tommilla on runsaasti kokemusta ja paljon ideoita auton kehittämiseksi. Puhuttuani Tommin kanssa tunsin vahvasti, että haluan tehdä töitä hänen kanssaan. Haluan hänen auttavan meitä, jotta autoistamme tulee vieläkin parempia.
Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda