Toyota aloittaa turvallisuuden tutkimuskeskuksessaan uusia laajoja hankkeita

Toyotalla on Yhdysvalloissa mittava turvallisuuden tutkimukseen keskittynyt tutkimuskeskus, Toyota’s Collaborative Safety Research Center (CSRC). Se ilmoitti 2.8.2017 aloittavansa yksitoista uutta projektia yhteistyössä kahdeksan muun tutkimusinstituution kanssa.

Uudet hankkeet keskittyvät ajoneuvotekniikan kehittyvien teknologioiden mahdollisuuksien ja haasteiden tutkimiseen. Yksitoista projektia, jotka läpiviedään kahdeksan yhdysvaltalaislaitoksen kanssa, aloittavat viisivuotisen CSRC Next-ohjelman, joka tähtää tulevaisuuden liikenneratkaisujen turvalliseen käyttöönottoon.

Tutkimushankkeet keskittyvät selvittämään, millaisia vaikutuksia moderneilla ratkaisuilla on liikenteen uusille suuntauksille sekä kartoittamaan tarkasti ihmisen ja laitteiden välistä yhteistyötä. Haasteiksi on asetettu esimerkiksi uusien turvajärjestelmien, kuten automaattisen hätäjarrutuksen ja kuljettajan viretilanvalvonnan tuomien ajokäytösmuutosten analysointi.

”Itsenäisesti ja toisiinsa etäyhteydellä kytkettyinä liikkuvien ajoneuvojen mahdollistavat teknologiat ovat vain alkusoittoa sille murrokselle, joka liikenteessä tulee tapahtumaan. Tehdessämme yhteistyötä ja julkistaessamme tuloksia maailman johtavien tutkimuslaitosten sekä yliopistojen kanssa, olemme ylpeitä mahdollistaessamme turvallisen ja miellyttävän kehittyvien teknologioiden tulevaisuuden”, toteaa CSRC:n johtaja Chuck Gulash .

Vuonna 2011 avattu CSRC on aloittanut ja saanut päätökseen 44 erilaista tutkimusprojektia yhteistyössä 23 kumppaniyliopiston kanssa. Hankkeet ovat tuottaneet yli 200 tutkimusraporttia ja esitelmiä lukuisissa seminaareissa. Projektit ovat hyödyttäneet laajalti autoalaa, tarjoten esimerkiksi uudenlaista tietoa aktiivisten ja passiivisten turvajärjestelmien tehokkuudesta ja moderneja työkaluja saatujen tutkimustulosten analysointiin.

Nyt aloitettu CSRC Next -ohjelma tukeutuu laitoksen ensimmäisten viiden vuoden aikana kerättyihin havaintoihin. Ohjelmassa ohjataan 35 miljoonaa dollaria uudenlaisten turvajärjestelmien tutkimukseen, sisältäen esimerkiksi itsenäisesti liikkuvien ja toisiinsa kytkettynä olevien ajoneuvojen toimintatapojen tarkastelun.

Mediapankkimme: http://news.cision.com/fi/toyota-auto-finland-oy

Lainaukset