Toyota C-HR:n hienostunut sisustus paljastettiin

Toyotan uudenlainen C-HR -malli (Coupé High-Rider) on suunniteltu erottumaan selkeästi aiemmasta Toyota-mallistosta ja muista C-segmentin crossover-malleista. Se edustaa pääjohtaja Akio Toyodan tahtoa hyödyntää suurempaa tyylillistä vapautta ja teknistä luovuutta huomiota herättävän muotoilun sekä nautinnollisten ajo-ominaisuuksien aikaansaamiseksi.

Toyota C-HR säilyy huomattavan uskollisena konseptimalleille, jotka nähtiin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 2014 ja Frankfurtissa 2015. Toyota tavoittelee C-HR:llä selkeää, yksilöllistä kohderyhmää. Sen edustajat tekevät päätöksiä eniten tunnepohjalta, ja he haluavat olla ensimmäisinä kokeilemassa uusia asioita ja tuotteita.

C-HR antaa Toyotalle uudenlaisen läsnäolon kasvavassa C-crossover -autoluokassa. Sen on tarkoitus toimia keihäänkärkenä segmenttinsä muutoksessa – luoda uusi rajapyykki. Siksi päätimme että C-HR:n tulee olla ainutlaatuinen, persoonallinen ja omaperäinen, sanoo pääinsinööri Kazuhiko Isawa.

Hienostuneen laadukas sisustus

Uutuusmallinen sisätilojen suunnittelu ja toteutus edustavat uutta ”Sensual Tech” -designia. Siinä yhdistyvät nykyaikainen toiminnallisuus ja aistikkaan muodikas tyyli. Kuljettajakeskeisen toteutuksen ohella sisätilat ovat ilmavat ja avarat. Toyota on nyt julkaissut ensimmäiset viralliset kuvat C-HR:n sisätiloista.

Kojetaulun kerroksittainen muotoilu jatkuu tyylikkään saumattomasti myös ovipaneeleissa. Huomio kiinnittyy viimeisteltyihin yksityiskohtiin ja kiiltävän mustiin elementteihin. Keskikonsolia ja laadukasta 8 tuuman kosketusnäyttöä on käännetty aavistuksen kuljettajaa kohti. Etuistuimien poikkeuksellisen voimakas muotoilu tarjoaa hyvän sivuittaistuen. Istuimien harkitut materiaali- ja värivalinnat korostavat onnistunutta muotoilua. Koska asiakaskohderyhmässä on myös premiummerkeillä ajavia autoilijoita, tuli laatutaso viedä erittäin korkealle.

Eurooppalainen Sensory Quality (SQ) -tiimimme on työskennellyt aiemminkin eri malliemme aisteihin vetoavan laatutason kohottamiseksi. Tämä oli kuitenkin ensimmäinen projekti, jossa tehtäväksemme annettiin täysin uuden mallin aisteihin vetoavasta laadukkuudesta huolehtiminen. Nizzassa sijaitseva Toyotan ED2-designkeskus teki muotoilun eteen loistavaa työtä, ja meidän tehtävämme oli aikaansaada hienolle automallille sen arvoinen viimeistelytaso, kertoo Euroopan SQ-tiimiä vetävä Mehmet Fatih Kale.

Konserttiluokan äänentoisto

Yksi C-HR:n tunnelmaan liittyvistä vahvuuksista on laadukas musiikin äänentoisto. Lisävarusteeksi voi valita tähän malliin tarkoin suunnitellun JBL-audiojärjestelmän, joka koostuu kahdeksankanavaisesta, 576-wattisesta vahvistimesta ja yhdeksästä kaiuttimesta.

Äänentoisto huomioitiin jo varhaisessa sisätilojen suunnitteluvaiheessa. Esimerkiksi JBL:n patentoimat, sarven muotoa muistuttavat diskanttikaiuttimet on sijoitettu optimaalisesti A-pilareihin.

Erinomaiset voimanlähteet

Mukavan ja täsmällisen ajokokemuksen varmistamiseksi C-HR:n voimanlähteet edustavat tämänhetkisen tarjonnan terävintä kärkeä. Uuteen TNGA (Toyota New Global Architecture) -alustarakenteeseen perustuvan uutuusmallin täyshybriditekniikka on tuttu alkuvuodesta esitellystä neljännen sukupolven Priuksesta. Se tarjoaa 90 kW (122 hv) tehoa miellyttävästi käyttöön. Yhdistetyn ajon kulutus on 3,7 l/100 km.

Tarjolle tulee myös 1,2T -turbomoottori, jonka suurin teho on 85 kW (116 hv). Sen yhteyteen on saatavilla kuusinopeuksisen käsivaihteiston ohella portaaton automaattivaihteisto. Automaattiversioon voi valita etuvedon ohella nelivedon.

Toyota asettaa C-HR:lle suuret tavoitteet. 4 360 mm pitkänä, 1 795 mm leveänä, 1 555 mm korkeana (Hybrid) ja 2 640 mm akselivälisenä Auris Touring Sportsin ja RAV4:n väliin sijoittuvaa mallia odotetaan myytävän Euroopassa vuositasolla noin 100 000 autoa. Ensimmäiset koeajoautot saadaan Suomeen marraskuussa.

Avainsanat: