Toyota esittelee Tokiossa kolme konseptimallia

Toyota tuo 28.10. aukeavassa Tokion autonäyttelyssä ensi kertaa esiin kolme uutta konseptimalliaan, jotka ilmentävät monipuolisesti yrityksen tulevaisuuden visiota. Osa konseptimallien ratkaisuista esittelee uraauurtavia teknisiä ratkaisuja, osa taas vahvistaa kuljettajan ja auton välistä yhteyttä.

Toyota S-FR

Toyotan vahva perinne hauskojen ja teho-painosuhteeltaan tehokkaiden urheilumallien valmistajana pysyy yllä S-FR -konseptin myötä. Malli on suunniteltu kohtuuhintaiseksi, ja se houkuttelee täysin uutta sukupolvea ihastumaan ajamiseen.

Kompakti kori on poikkeuksellisen kevyt, tarjoten sulavalinjaista autoilun tyylikkyyttä. Kyseessä on malli joka soveltuu vaikkapa yksilölliseksi ensiautoksi, joka tarjoaa kuljettajalleen erittäin tarkan tuntuman ajokäytökseen.

Ainutlaatuiset kompaktin urheiluauton ratkaisut tarjoavat rauhallisen täsmälliset ajo-ominaisuudet, hyödyntäen etumoottorisen ja takavetoisen auton käsittelyominaisuuksien perusvahvuuksia. Muotoilu noudattelee pitkine keulaosineen ja leveine olemuksineen perinteistä urheiluauton profiilia. Yksinkertaisen moderni sisustus henkii osaltaan suorituskykyä.

S-FR:n pituus on 3 990 mm, leveys 1 695 mm, akseliväli 2 480 mm ja korkeus 1 320 mm. Siinä on neljä istumapaikkaa.

Toyota FCV Plus

Paineistetulla vedyllä on huomattavan hyvä energiatiheys, ja vetyä voidaan valmistaa monilla eri tavoin eri raaka-aineista. Siksi Toyota uskoo vahvasti polttokennotekniikan tulevaisuuteen. Juuri esitellyn tuotantomalli Mirain jatkoksi Tokiossa on esillä FCV Plus -malli, jossa vedyn hyödyntämistä viedään vielä monipuolisempaan suuntaan.

Konseptimallissa on mahdollisuus käyttää auton oman vetytankin lisäksi ulkopuolista vetylähdettä, jolloin auto voi paikallaan ollessaan toimia sähkönlähteenä suureenkin tarpeeseen. Ekoauto muuntuu siis myös energia-autoksi.

FCV Plus -mallissa sähköä tuottava polttokenno on sijoitettu eturenkaiden väliin, ja vetytankki on takaistuimen takana. Kussakin neljässä pyörässä on oma sähkömoottorinsa. Tällä ratkaisulla auton tilankäyttö ja painojakauma ovat optimaaliset.

Toyota KIKAI

Kun tavallisesti auton tekniikka piilotetaan korirakenteiden uumeniin, KIKAI-konseptissa se tuodaan selkeästi ja ennakkoluulottomasti esille. Näin sisä- ja ulkodesignin rajat sekoittuvat hauskasti. Tarkasti muotoillut polttoainetankki, pakoputki ja esimerkiksi analoginen mittaristo ilmentävät tätä periaatetta.

Kuljettajan jalkatilassa on ikkunat, joista eturenkaiden ja jousituksen liikkeitä sekä ajoradan vilinää on helppo seurata. Etujousituksen ylempien komponenttien liikkeet ovat nähtävissä tuulilasin kautta.

Kolmipaikkaisen KIKAIn istuinjärjestely on poikkeuksellinen: kuljettaja istuu keskellä autoa ja matkustajat taaempana reunoilla, joten istuimet muodostava ylhäältä katsoen kolmion. Katolle asti ulottuvat sivuikkunat mahdollistavat avarat näkymät ajomaisemiin. KIKAI tuo auton mekaniikkaa ja ajamisen tunnelmaa konkreettisesti esiin muuten niin digitalisoituvassa maailmassamme.

Kirobo Mini

Toyota esittelee Tokiossa myös ensimmäistä kertaa pienikokoisen kommunikointiin kykenevän robotin, Kirobo Minin. Se perustuu aiempaan Kirobo-malliin, joka on matkaillut menestyksekkäästi avaruudessakin.

Kirobo Mini on vain 100 mm korkea ja se painaa noin 200 grammaa. Sen tarkoitus on kommunikoida ihmisten kanssa ilmeiden ja eleiden kautta, tuoden hymyjä päivittäisessä kommunikoinnissa käyttäjiensä kasvoille.

Toyotan osastolla nähdään myös esimerkiksi uuden sukupolven Prius ja C-HR -konsepti, jotka saivat maailmanensi-iltansa syyskuisessa Frankfurtin autonäyttelyssä.

TOYOTA

Toyota on paitsi maailman arvokkain autobrändi, myös maailman suurin autonvalmistaja. Vuonna 2014 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin 10,2 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa.

Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli kahdeksan miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkaa tänä vuonna niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla.

Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin.

Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.