Toyota esittelee uuden RAV4 AWD Hybridin New Yorkin autonäyttelyssä

20 vuotta sitten Toyota muutti ratkaisevalla tavalla automaailmaa, kun se esitteli katumaasturi RAV4:n. Nyt Toyota tuo ensimmäisenä autonvalmistajana taas jotain aivan uutta tähän segmenttiin.

Uusi nelivetoinen RAV4 Hybrid laajentaa Toyotan hyvän mielen hybridikokemuksen uuteen autosegmenttiin. RAV4 Hybridissä yhdistyvät 2,5-litrainen bensiinimoottori, hybridiyksikkö sekä taka-akselin sähkömoottori.

Sähköinen neliveto tuottaa lisäturvaa ja pitoa liukkailla alustoissa. Lisäksi autolla voi vetää 1650 kg:n jarrullista perävaunua. Kuorman vetäminen on helppoa ja turvallista heilahduksia tasoittavan Trailer Sway Control -järjestelmän ansiosta.

Hybridiversion julkistaminen tapahtuu samanaikaisesti uudistuvan RAV4 -malliston kanssa. Ulkomuotoilu ja sisädesign sekä teknologia- ja turvavarustelu viedään uudelle tasolle.

Uusi keulamuotoilu antaa RAV4:lle voimakkaamman olemuksen, jonka led-ajovalot viimeistelevät. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy uuteen helmapaneeliin, joka tuo ulkonäköön virtaviivaisuutta. Takavaloumpiot on muotoiltu uudelleen, ja uusi takapuskuri korostaa RAV4:n vahvaa luonnetta.

Sisätiloissa materiaalien laadukkuutta on parannettu merkittävästi. Tunnelmaa kohentaa lisäksi uusi mittaristo, jonka yhteydessä on TFT-värinäyttö. Uuteen teknologiavarusteluun kuuluu esimerkiksi 360º panoraamanäyttöjärjestelmä. Se auttaa kuljettajaa näkemään myös tavanomaisempien etu- ja takakameroiden katvealueille jäävät kohteet autoa ahtaissa paikoissa ajettaessa.

Uuden RAV4-mallin turvavarustelu täydentyy Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteiden myötä. Pre-Collision System (PCS), kaistavahti (LDA), kaukovaloautomatiikka (AHB) ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) ovat varusteita, jotka esitellään myös uudessa Avensiksessa ja uudistuvassa Auris-mallissa. Niiden lisäksi RAV4:ään tulee saataville aktiivinen vakionopeudensäädin ja kattavampi Pre-Collision Plus -järjestelmä: se toimii kymmenen kilometrin tuntinopeudesta aina auton huippunopeuteen saakka ja se voi hiljentää auton vauhtia jopa 40 km/h. Lisäksi Pre-Collision Plus -järjestelmä pystyy havainnoimaan myös mahdollisia törmäyksiä jalankulkijaan, jolloin automaattinen jarrutustoiminto toimii 10 - 80 kilometrin tuntinopeuksissa.

Hybridiversio, joka yhdistää voimakkuuden, hienostuneisuuden, vaivattoman ajettavuuden ja tavallista matalammat pakokaasupäästöt, on Toyotan hybridimalliston uusi ulottuvuus. Se varmistaa RAV4:n pysymisen luokkansa terävimmässä kärjessä. Uusi RAV4 saapuu Toyota-jälleenmyyjäliikkeisiin alkuvuodesta 2016.

Avainsanat: