Toyota kutsuu autoteollisuuden mukaan vetytulevaisuuteen

Toyota avaa yli 5600 polttokennoautoihin liittyvää patenttiaan vapaaseen käyttöön. Aloitteellaan Toyota kannustaa koko autoteollisuutta kehittämään polttokennoteknologiaa.

5680 patentista 1970 liittyy itse polttokennoihin, 290 vetysäiliöihin, 3350 järjestelmänohjaukseen ja 70 vedyntuotantoon ja jakeluun. Avattuihin patentteihin sisältyy myös uudessa Toyota Miraissa käytettävää teknologiaa.

”Me Toyotalla uskomme, että hyviä ideoita jakamalla voidaan saada aikaan jotain suurta”, toteaa Bob Carter. ”Ensimmäiset vuosien 2015-2020 aikana lanseerattavat polttokennoautot ovat kriittisessä asemassa. ne vaativat yhteisiä ponnisteluja ja aivan uudenlaista yhteistyötä eri autonvalmistajien, viranomaisten, tutkijoiden ja energiantuottajien kesken. Eliminoimalla perinteisiä yritysrajoja voimme vauhdittaa uuden teknologian kehittymistä ja käyttöönottoa”, Carter jatkaa.

Toyota on jakanut immateriaalioikeuksiaan aiemminkin yhteistyön kautta, ja maailman suurin autonvalmistaja oli ratkaisevassa asemassa mm. hybriditeknologian levittämisessä. Nyt annettu ilmoitus on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun Toyota antaa hallussaan olevat patentit täysin veloituksetta käyttöön – se on osoitus Toyotan vakaasta pyrkimyksestä kohti vedyn käyttöön perustuvaa yhteiskuntaa.

Autonvalmistajien lisäksi patentit ovat myös mm. tarvittavien osien valmistajien, tankkausasemien ja polttokennobusseja valmistavien yritysten käytettävissä.  Autonvalmistukseen liittyvien patenttien vapaa käyttö jatkuu vuoden 2020 loppuun saakka, kun taas vedynvalmistukseen ja jakeluun liittyvät patentit ovat käytettävissä rajoittamattoman ajan.

Avainsanat:

Lainaukset