Toyota Miraille historiallinen voitto Monte Carlon e-rallissa

Vetykäyttöinen Toyota Mirai ylitti voittajana maaliviivan maailman ensimmäisissä 0-päästöisten autojen rallikisoissa Monte Carlossa.

Kisaan osallistui kolme Miraita, jotka kaikki pääsivät maaliin ajettuaan yli 1 000 kilometrin matkan Fontainebleausta Monacoon.  Air Liquiden kehittämän liikkuvan tankkausaseman ansiosta Mirait pystyivät näyttämään polttokennoautojen kestävyyden pitkillä matkoilla.

Maailman ensimmäinen 0-päästöisille autoille suunnattu e-rally Monte Carlo järjestettiin lokakuun puolivälissä. Rallin järjesti Monacon Automobile Club FIA:n sääntöjen mukaan ja kilpailu rajattiin vain päästöttömille autoille. Ralliin osallistui 35 miehistöä yhdeksästä eri kansalaisuudesta.

Ensimmäisenä maaliin tullutta Miraita ajoi Artur Pusak kartturinaan Thierry Benchetrit. Kaksikko on kunnostautunut erilaisissa taloudellisuusajokilpailuissa, viimeksi voittamalla maailmanmestaruuden FIA:n Alternative Energies Cup -kisassa vuonna 2015 ja 2016 sekä voittamalla Toyota Priuksella Monte Carlon New Energies -rallin vuonna 2013. Nyt parivaljakko varmisti vielä uuden palkinnon kaappiinsa, kun Mirai voitti ensimmäisenä vetyautona kansainvälisen autoliitto FIA:n kilpailun.

– Olemme voitossa innoissamme, koska kisa oli ensimmäinen tämän mittakaavan kilpailu, joka koskaan on järjestetty päästöttömille autoille, ja ensimmäinen voitto, jonka olemme saavuttaneet vetykäyttöisellä kilpa-autolla, sanoivat Artur Pusak ja Thierry Benchetrit.

– Toyota Mirai teki täydellisen suorituksen koko matkalla. Auto on mukava, tehokas ja toimi samalla tavalla niin moottoriteillä kuin mutkaisilla tieosuuksillakin. Huomasimme, että sen toimintamatka yhdellä tankkauksella ylitti 500 kilometriä.

Kilpailuun osallistuneista kolmesta Miraista kaksi muuta tulivat kolmannelle ja 11. sijalle.

Toyota Miraita myydään tällä hetkellä seitsemässä Euroopan maassa, joita ovat Saksa, Tanska, Iso-Britannia, Ruotsi, Norja, Belgia ja Alankomaat.

Avainsanat: