Toyota on valmistanut jo 10 miljoonaa autoa Euroopassa

Toyotalla on tällä hetkellä Euroopassa kuusi autotehdasta ja kolme moottoritehdasta. Maanosassamme tuotetaan yhteensä kahdeksaa erilaista Toyotan korimallia. Euroopan kokonaistuotanto ylitti juuri 10 miljoonan auton rajapyykin.

Toyotan eurooppalaistehtaat sijaitsevat Iso-Britanniassa, Turkissa, Ranskassa, Puolassa, Venäjällä, Tšekeissä ja Portugalissa. Niissä tuotettavat mallit ovat Auris, Auris Touring Sports, Yaris ja niiden hybridiversiot sekä Avensis, Corolla, Verso ja Camry. Tämän vuoden aikana joukkoon liittyy myös uusi lifestylemalli C-HR ja Venäjän markkinoille tuotettava RAV4.

Täysipainoisesti vuodesta 1992

Jos ajat uudehkolla Toyotalla, se on todennäköisesti valmistettu Euroopassa. Tällä hetkellä noin kolme neljäsosaa Euroopassa myytävistä Toyotista on valmistettu täällä.

Ensimmäinen maanosassamme valmistettu Toyota oli… aivan oikein, Corolla. Valmistus alkoi pieninä sarjoina Portugalissa vuonna 1971 Salvador Caetanon tehtaalla. Se toimii edelleen, valmistaen Land Cruiser 70-sarjan autoja Etelä-Afrikan markkinoille.

Laajamittaisempi sarjavalmistus alkoi Iso-Britanniassa vuonna 1992, jolloin moottoreita ja Carina E -mallia alettiin valmistaa siellä. Vuosien mittaan yhä useampi Toyota-malli on suunniteltu nimenomaan eurooppalaisasiakkaiden toiveet ja mieltymykset huomioiden. Ensimmäinen Carina E oli syksyllä valmistukseen pääsevän C-HR -mallin kanssa tänään esillä Toyota Motor Europen juhlallisuuksissa Brysselissä.

Toyotan sydän sykkii tuotannossa, ja tuhannet eurooppalaistiimiemme jäsenet ovat hyvin ylpeitä saavuttamastamme 10 miljoonan auton tuotantomäärästä. Olemme valmistaneet esimerkiksi ensimmäisen B-segmentin hybridiauton markkinoillemme, valmistamme hybridivoimanlähteitä ja viemme autoja myös Yhdysvaltojen ja Japanin markkinoille. Seuraavien kahden vuoden aikana vuosittainen tuotantovolyymimme tulee kasvamaan noin 20 %, totesi Toyota Motor Europen pääjohtaja Johan van Zyl.

Avainsanat: