Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet nostavat turvallisuuden uudelle tasolle

Toyota on sitoutunut turvallisten autojen valmistamiseen, ja sen näkemyksen mukaan asiaa tulee lähestyä niin ihmiset, autot kuin koko liikenneympäristön huomioivasta näkökulmasta. On tärkeää tutkia ja analysoida aiemmin tapahtuneita onnettomuuksia, jotta saatavan tiedon avulla voidaan kehittää uusista autoista aiempaakin turvallisempia.

Toyota lanseeraa tänä vuonna innovatiiviset Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet, joihin sisältyy peräänajoja estävä Pre-Collision-järjestelmä (PCS) tai Pre-Collision Plus -järjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin (ACC), kaistavahti (LDA), kaukovaloautomatiikka (AHB) sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA). Varusteiden tarkoituksena on estää ja lieventää törmäyksiä erilaisissa liikenneolosuhteissa.

Pre-Collision-järjestelmä (PCS) toimii 10 - 80 kilometrin tuntinopeuksilla. Se tunnistaa edellä olevat kohteet ja pienentää peräänajojen riskiä joko hiljentämällä vauhtia tai pysäyttämällä auton kokonaan. Kun törmäys näyttää mahdolliselle, järjestelmä varoittaa kuljettajaa ääni- ja visuaalisilla merkeillä kehottaen tätä jarruttamaan. PCS myös valmistelee jarrujärjestelmän tuottamaan ylimääräistä pysäytysvoimaa kun kuljettaja painaa jarrupoljinta. Mikäli kuljettaja ei reagoi ajoissa, järjestelmä jarruttaa automaattisesti hiljentäen vauhtia noin 30 km/h estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen törmäyksen voimaa. Hiljaisemmilla ajonopeuksilla ajettaessa järjestelmä kykenee pysäyttämään ajoneuvon kokonaan, jolloin törmäys pystytään varmuudella välttämään.

Kattavampi Pre-Collision Plus -järjestelmä puolestaan toimii kymmenen kilometrin tuntinopeudesta aina auton huippunopeuteen saakka, ja se voi hiljentää auton vauhtia jopa 40 km/h. Lisäksi Pre-Collision Plus -järjestelmä pystyy havainnoimaan myös mahdollisia törmäyksiä jalankulkijaan, jolloin automaattinen jarrutustoiminto toimii 10 - 80 kilometrin tuntinopeuksissa.

Pre-Collision Plus -järjestelmään sisältyvä mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) puolestaan auttaa kuljettajaa säilyttämään turvavälin edellä ajaviin autoihin nähden havainnoimalla niitä ja päättelemällä niiden nopeuden. ACC säätää sitten oman ajoneuvon nopeuden esivalitulla alueella sen mukaiseksi, että autojen välillä pysyy riittävä turvaväli. Kameraa ja tutkaa hyödyntämällä se havainnoi myös samalle kaistalle tulevia tai sieltä poistuvia autoja säilyttäen mahdollisimman tasaisen ajonopeuden.

Kaistavahti (LDA) taas havainnoi kaistaviivoja ja auttaa ehkäisemään sellaisia onnettomuuksia ja törmäyksiä, jotka johtuvat kaistalta pois ajautumisesta. Mikäli auto alkaa liikkua pois kaistalta ilman, että suuntamerkkejä on käytetty, kaistavahti varoittaa kuljettajaa ääni- ja visuaalisin merkein ja voi mallista riippuen tarvittaessa puuttua ohjaukseen.

Kaukovaloautomatiikka (AHB) varmistaa erinomaisen näkyvyyden pimeällä suoritettavan ajon aikana. Se havainnoi sekä vastaantulevien autojen ajovaloja että edellä ajavien autojen takavaloja ja vaihtaa automaattisesti lyhyiden ja kaukovalojen välillä niin, etteivät muut tielläliikkujat häikäisty. Aktiivisen kaukovalojen käytön ansiosta myös jalankulkijat ja muut mahdolliset törmäyksen kohteet havaitaan aiemmin.

Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) pitää huolen siitä, että kuljettajalla on varmasti paras mahdollinen informaatio käytössään vaikka jokin liikennemerkki olisikin jäänyt epähuomiossa näkemättä. Se tunnistaa mm. nopeusrajoitukset, ohituskiellot, tien kunnosta varoittavat liikennemerkit sekä moottoritiemerkinnät. Kuljettaja näkee tiedot mittariston värilliseltä monitoiminäytöltä. Mikäli kuljettaja ylittää korkeimman sallitun nopeuden, järjestelmä varoittaa tästä ääni- ja visuaalisin merkein.

Toyota Motor Europen pääjohtajan Didier Leroyn mukaan jopa 70 prosenttia Toyota-asiakkaista voi varustaa autonsa Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteilla vuoden 2015 loppuun mennessä. Hän huomauttaa, että tällaisilla järjestelmillä voi olla merkittävää vaikutusta liikenneturvallisuuteen vain, kun ne ovat riittävän laajassa käytössä.

Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet tulevat saataville Suomessa vuoden 2015 aikana. Tarkempi aikataulu ja hintatiedot vahvistetaan myöhemmin.

Toyota
Toyota on paitsi maailman arvokkain autobrändi, myös maailman suurin autonvalmistaja. Vuonna 2014 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin 10,2 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa.

Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkaa tänä vuonna niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla.

Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin.

Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.

Avainsanat: