Toyota Yaris uudistuu vahvasti

Toyota Yaris on segmenttinsä ylivoimainen suosikki Suomessa. Yaris kokee ensi keväänä monipuolisen uudistuksen. Suomessa Yariseja rekisteröitiin viime vuonna 3 254 autoa, ja koko Euroopassa yli 208 000 kpl. Uudistus ulottuu ulkonäköön, ajo-ominaisuuksiin ja varusteluun.  Ulkonäön ja sisustan uudistukset on toteutettu Toyotan Nizzassa sijaitsevassa muotoilukeskuksessa. Segmenttinsä ainoaa hybridivaihtoehtoa edustavan Yarisin voimanlähdetarjontaan saadaan myös uusi 1,5 litran bensiinimoottori.

Yarisin uudistukset takaavat saavutetun suosion jatkumisen tästä eteenpäinkin. Menestys B-segmentissä on jatkunut vuonna 2011 tapahtuneesta kolmannen sukupolven lanseerauksesta lähtien niin Euroopassa kuin Suomessakin. 3 254 auton rekisteröinneillä Yarisin markkinaosuus oli maassamme viime vuonna peräti 16,7 %.

Uudistuksissa keskitytään usealle eri osa-alueelle: muotoiluun, laadukkuuteen, suorituskykyyn ja turvallisuuteen. Hybriditekniikasta on tullut jo aiemmin yksi Yarisin valteista ja Euroopassa noin 40 % kokonaismyynnistä onkin hybridiversioita.

Euroopasta maailmalle

Yarisia on valmistettu Ranskan Valenciennessa vuodesta 2001, ja se omaa täten vahvan eurooppalaistaustan. Kokonaistuotantomäärä ylitti vuonna 2016 kolmen miljoonan auton rajapyykin. Yarista viedään Ranskasta Euroopan ulkopuolellekin, esimerkiksi Yhdysvaltoihin ja tiettyihin Aasian maihin.

Toyota antoi erinomaista suosiota saaneen Yarisin uudistuksiin liittyvän päävastuun merkin eurooppalaisyksiköille. Huomionarvoista on, että ensimmäistä kertaa Euroopassa tehdyt tuoteparannukset ja -uudistukset otetaan sellaisenaan käyttöön myös Japanissa myytävään Vitz-sisarmalliin.

Moniulotteisiin uudistuksiin on panostettu paljon. Tuoteparannusten aikaansaamiseen käytettiin noin 90 miljoonaa euroa, joiden myötä Yaris on saanut 900 uutta osaa. Niiden myötä ajettavuus, varustelu ja muotoilu ovat harpanneet reilusti eteenpäin. Muotoilusta vastaa Etelä-Ranskassa sijaitseva Toyotan ED2 -muotoilukeskus.

Yhä puhuttelevampi mallisto

Uusi Yaris on olemukseltaan vahva. Etu- ja takaosan muotoilut henkivät aiempaa aktiivisempaa ja dynaamisempaa läsnäoloa. Jo ennestään voimakasta laatumielikuvaa on jalostettu ulkonäön ja sisätilojen yksityiskohdilla sekä uusilla ulkovärivaihtoehdoilla. Myös hallintalaitteisiin ja niiden käytettävyyteen on tehty parannuksia.

Toyotan sitoutuminen yhä turvallisempien autojen valmistukseen näkyy Yarisin varustelussa: kaikissa malliversioissa on esimerkiksi Toyota Safety Sense -varustus, johon kuuluu törmäyksiä ennakoiva Pre-Collision -järjestelmä automaattisella hätäjarrutustoiminnolla, kaistavahti ja automaattiset kaukovalot.

Luokassaan ainulaatuinen hybridiversio on kuulunut Yaris-tarjontaan jo vuodesta 2012. Uudistuneessa Yarisissa sen yhdistetyn ajon kulutus on 3,3 l/ 100 km ja vastaavat hiilidioksidipäästöt vain 75 g/km. Ajomelun vaimentamiseen erityisesti kiihdytystilanteissa on kiinnitetty uudistuksessa paljon huomiota. Esimerkiksi moottorikiinnikkeiden, alustarakenteen ja vetoakseleiden toteutusta on kehitetty edelleen. Ajo-ominaisuuksien ja ohjattavuuden parantamiseksi iskunvaimentimet ja sähköinen ohjaustehostin on hienosäädetty.

Moottorivaihtoehdoissa uusi 1,5 litran bensiinimoottori korvaa aiemman 1,33 litran vaihtoehdon. Uutuusmoottori tarjoaa jopa 12 % aiempaa parempaa käytännön ajon taloudellisuutta mutta silti 10 % paremmat teho- ja vääntölukemat.

Uusi Yaris ensiesitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa, ensimmäiset autot saadaan Suomeen huhti-toukokuun aikana.