Toyota Yaris WRC kehitetään Suomessa

Report this content

Toyota GAZOO Racing* World Rally Championship (WRC) -tiimin johtohahmot tapasivat marraskuussa Fuji Speedwayllä Japanissa keskustellakseen nykytoiminnasta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista. Tiimin kilpa-auton, Yaris WRC:n valmistamisen lähtiessä käyntiin organisaation puheenjohtaja Akio Toyoda, tiimipäällikkö Tommi Mäkinen, varajohtaja Koei Saga ja Toyota Motorsport GmbH:n johtaja Toshio Sato vahvistivat yhteiset tavoitteensa ja sitoutumisensa projektin onnistumiseen

• Ralliautoa kehitettäessä on ehdottoman tärkeää ottaa teiden ominaispiirteet huomioon. Autoa ei voi rakentaa vain paperilla. Tämän tiedostaminen auttaa meitä todella valmistamaan yhä parempia autoja, ja tällä alueella voimme oppia paljon Tommilta. Hän työstää tätä filosofiaa joka päivä, sanoi Akio Toyoda ilmaistessaan kovia odotuksiaan Mäkisen alaisuudessa toteutuvalle projektille.

Toyota GAZOO Racing nimitti Tommi Mäkisen tallipäälliköksi heinäkuussa 2015. Nimitys perustuu luottamukseen suomalaisen kykyyn aikaansaada vankka ja kokenut tiimi sekä luoda voittoauto. Mäkinen johtaa yhdessä puheenjohtaja Akio Toyodan kanssa työskentelyryhmää joka tulee vastaamaan Toyotan WRC -toiminnoista. Tommi kokoaa parhaillaan tiimille avainhenkilöstöä, joka koostuu kokeneista, innostuneista ammattilaisista. He työskentelevät väsymättömästi jotta haasteisiin vastataan menestyksekkäästi. Tällä hetkellä Tommi Mäkinen Racingissä työskentelee antaumuksella yli 40 henkilöä.

• Ymmärrän että tämä projekti on saattanut vaikuttaa vaikealta suorittaa annetulla, verrattain lyhyellä aikataululla. Olemme kuitenkin työskennelleet kovasti rakentaaksemme jäsentyneen, ammattitaitoisen ja toimivan tiimin. Projektiin sitoutuneiden henkilöiden tehokkuus on mahdollistanut alkuperäisessä aikataulussa pysymisen ja tavoitteiden saavuttamisen. Työtä on tietysti vielä paljon jäljellä, mutta olemme enemmän kuin valmiina siihen, kertoi Tommi Mäkinen.

Mäkinen on nelinkertainen rallin maailmanmestari, joka on saavuttanut yhteensä 24 osakilpailuvoittoa. Toyota GAZOO Racing uskoo hyötyvänsä Tommi Mäkinen Racingin kokemuksesta ja sen vievän Yaris WRC:n korkealle lajin vaativimmassa luokassa.

Seuraava tärkeä askel tulee olemaan Yaris WRC:n testaukset, jotka on aikataulutettu alkaviksi keväällä 2016.

Kysymyksiä ja vastauksia: Toyota GAZOO Racingin tiimipäällikkö Tommi Mäkinen

Onko Yaris WRC:n kokoonpano alkanut?

Tällä hetkellä suunnittelemme autoa. Insinöörimme ja suunnittelijamme ovat työskennellet yhdessä osatoimittajiemme kanssa väsymättä pysyäkseen aikataulussa ja saadakseen aikaan voittoon kykenevän kilpa-auton. Auton kokoonpano alkaa siksi varsin pian.

Onko Saksassa sijaitseva Toyota Motorsport GmbH (TMG) mukana tässä projektissa?

Kyllä, TMG on avainpartnerimme. Se on vastuussa Yaris WRC:n moottorin suunnittelusta ja valmistuksesta. Moottori on yksinomaan Toyotan voimanlähde. Siksi tulemme työskentelemään hyvin läheisesti jotta Yaris WRC:stä tulee mahtava auto.

Mikä tulee olemaan Toyota GAZOO Racingin kotipaikka?

Tiimi sijoittuu Suomeen ja se rekisteröidään japanilaistiimiksi. Työtilat ja suunnittelutoimisto joita tarvitsemme vuoden 2016 aikana, on sijoitettu Puuppolaan, jossa Tommi Mäkinen Racing toimii. Japanilaiskollegamme ovat vierailleet säännöllisesti Suomessa tiiviin ja tehokkaan kommunikoinnin mahdollistamiseksi. Olemme iloisia voidessamme toteuttaa tätä projektia maassa, jossa rallia pidetään kansallisurheiluna ja ylpeydenaiheena. Meillä on myös erinomaiset testauspuitteet. Kartoitamme kuitenkin eri vaihtoehtoja työtiimin ja sen sijainnin suhteen vuodelle 2017.

Mikä tulee mielestäsi varmistamaan, että tämä projekti onnistuu?

Vaikka Toyota on tällä hetkellä maailman suurin autonvalmistaja, se tunnetaan myös lean-ajattelustaan ja tehokkaista toimintatavoistaan. Toivon tiimimme toimivan samoin. Haluan aikaansaada samanlaisen lyömättömän tunnelman joka meillä aikanaan vallitsi pienessä Mitsubishi-tiimissä. Voittoon ei tarvita välttämättä suurinta budjettia tai tiimiä. Kaikkein tärkeintä on rentous ja nautinto tekemisestä, jonka saa jakaa samoin tuntevien ihmisten kanssa. Haluamme näyttää kaikille että rakastamme autoja ja että meillä on mukavaa tehdessämme yhdessä töitä. Haluamme tehdä asiat Toyotan tapaan.

Milloin testaus alkaa?

Testauksen on määrä alkaa kevään 2016 aikana. Kattava aikataulutus on jo tehty testiohjelman läpiviemiseksi niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa.

Onko tiimi jo kasassa?

Tiimimme kehittyy vaiheittain ja useita vakansseja tulee vielä täytettäväksi. Etsimme ihmisiä jotka ovat valmiita työskentelemään ahkerasti tässä projektissa ja halukkaita liittymään tiimiin joka toimii kuin iso perhe. Teemme kaikki töitä yhdessä, käsi kädessä. Tavoittelemme voimakkaita persoonia ja yksilöllisiä vahvuuksia, jotka soveltuvat tiimityöhön.

Ketkä tulevat ajamaan tiimissä vuonna 2017?

Neuvottelemme useiden kuljettajien kanssa vuodesta 2017, pitäen mielessä että toivomme ajavamme MM-sarjaa ainakin kahdella, ellemme kolmella autolla.

Ketkä ovat tiimin keskeiset henkilöt tällä hetkellä?

Tiimin operatiivinen johtaja on Lauri Riipinen ja urheilutoiminnan johtajana toimii Jarmo Lehtinen. Teknisessä tiimissä, joka vastaa suunnittelusta ja kehitystyöstä, työskentelevät Michael Zotos, Tom Fowler, Mikko Ruoho ja Simon Carrier.

*Toyota GAZOO Racing on yleisnimi, joka on annettu Toyotan tiimikoulutukselle ja yhä parempien autojen valmistamiselle moottoriurheiluun liittyen.

TOYOTA

Toyota on paitsi maailman arvokkain autobrändi, myös maailman suurin autonvalmistaja. Vuonna 2014 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin 10,2 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa.

Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli kahdeksan miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkaa tänä vuonna niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla.

Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin.

Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.

Avainsanat: