Toyotan uutuudet esiteltiin Genevessä

Report this content

Toyota esitteli tänään Geneven autonäyttelyn lehdistötilaisuudessaan uudentyyppisen crossoverinsa, yksilöllistä elämäntapaa uhkuvan C-HR:n tuotantomallin. Myös täysin uusi Hilux ja uuden Proacen tila-autoversio pääsivät parrasvaloihin. KIKAI-konseptimallissa tekniikkaa tuodaan rohkeasti osaksi auton ulkonäköä.

Toyota C-HR

C-HR -malli tulee antamaan Toyotalle vahvan läsnäolon yhä kasvavassa C-segmentin crossover-luokassa. Upea 5-ovinen coupé-muotoilu noudattaa uskollisesti aiemmin konseptiversiossa nähtyä tyyliä. Alkuperäinen ulkonäkösuunnitelma on tehty Toyotan Californiassa sijaitsevassa muotoilustudio Caltyssa. Poikkeukselliset linjat yhdistyvät korotettuun katumaasturityyliseen matkustamoon. Olemus antaa lupauksen miellyttävästä ajoelämyksestä, joka täydentyy tavallista korkeammalla istumakorkeudella. C-HR:n yllättävä muotoilu merkitsee huomattavaa edistysaskelta tässä segmentissä, ja samalla Toyotan uuden ilmeen lanseerausta.

Huomattavan linjakkaista ulkomuodoista huolimatta sisätilat ovat C-segmentin hatchback-malleja vastaavat, myös takaistuintilojen osalta. Tavaratilaan mahtuu vaivatta ostokset ja harrastusvälineet. Matkustamon toteutus noudattaa lifestyle-olemuksen ennakkoluulotonta tyylikkyyttä.

Uutuudessa hyödynnetään uutta TNGA-alustarakennetta (Toyota New Global Architecture). Se antaa suunnittelijoille joustavan mahdollisuuden toteuttaa halutunlainen yhdistelmä ulkonäköä, tekniikkaa ja ajo-ominaisuuksia. Uusi, tänä keväänä myyntiintuleva Prius on ensimmäinen myyntiin ehtivä Toyota-malli jossa hyödynnetään TNGA-rakennetta.

C-HR:n moottorivalikoima vastaa tämän autoluokan asiakkaiden vaatimuksia. Siksi uutuus on tarjolla Toyotan uusimman sukupolven hybriditekniikalla, jonka myötä yhdistetyn ajon hiilidioksidipäästöt ovat segmenttinsä matalimmat, alle 90 g/km. Kokonaisteholtaan 90 kW:n (122 hv) voimanlähde ja siihen liittyvät järjestelmäkomponentit on sijoitettu optimaalisesti tehokkaan tilankäytön ja matalan painopisteen aikaansaamiseksi. Hybriditekniikka on aiempia versioita taloudellisempi, pienempikokoinen ja kevyempi.

Toinen moottorivaihtoehto on 85 kW:n (115 hv) 1,2 litran bensiiniturbo. Sen yhteyteen on saatavilla 6-vaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi portaaton Multidrive S -vaihteisto. C-HR:n nelivetoversiossa on tämä moottori-vaihteistoyhdistelmä. Tietyille markkinoille, ei kuitenkaan Suomeen, tulee tarjolle myös 2,0 litran vaihtoehto.

Toyota C-HR:stä tulee ensimmäinen hybridimalli, jota Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) alkaa valmistaa. Hybriditekniikan tuotannosta vastaa puolestaan Iso-Britanniassa Toyota Motor Manufacturing UK.

Toyota Hilux

Hiluxin täysin uusi malli saa Euroopan ensi-iltansa Genevessä. Se on äärimmäinen Toyotan laadukkuuden ja luotettavuuden ilmentymä. Vuonna 1968 markkinoille tullut avolavamalli etenee jo kahdeksanteen sukupolveensa. Euroopan ja Suomen segmenttijohtajaa on valmistettu yhteensä yli 16 miljoonaa kappaletta.

Uusi malli tarjoaa tutuksi tulleiden kestävyys- ja neliveto-ominaisuuksien lisäksi selkeästi modernimman ulkonäön ja entistä enemmän mukavuutta, varustelua ja turvallisuutta. Uutuuden pituus on 5 335 mm, leveys 1 855 mm ja korkeus 1 815 mm, joten Hilux on nyt aiempaa 75 mm pidempi, 20 mm leveämpi ja 45 mm matalampi. Lavan maksimileveys on venynyt 1 645 mm:iin, joka on luokkansa huippulukema.

Sisätiloja leimaa jämäkkä mutta silti henkilöautomainen tunnelma. Kuljettajan näkökentässä on erittäin selkeä mittaristo, jonka yhteydessä on 4,2 tuuman monitoiminäyttö. Keskikonsolin jatkeena on 7 tuuman kosketusnäyttö. Vaihteenvalitsin on aiempaa lyhempi ja kevytkäyttöisempi – nelivetoa ohjataan nyt katkasijoilla. Sisustusmateriaaleiksi on saatavilla kolme erilaista vaihtoehtoa työkäyttöä kestävästä kankaasta edustavaan nahkaan.

Hiluxiin tulee saataville muista Toyota-uutuuksista tutut Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet: törmäyksiä ennakoiva Pre-Collision -järjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja automaattiset kaukovalot.

Täysin uusi 2,4 D-4D -moottori tarjoaa huomattavan vahvaa vääntöä ala- ja keskikierroksilla sekä huippuluokan taloudellisuutta. Huipputeho on 110 kW (150 hv) ja maksimivääntö 400 Nm (1 600 – 2000 r/min). Voimanlähteen jatkoksi on saatavilla kuusinopeuksiset manuaali- ja automaattivaihteistot. Polttoaineenkulutus tippuu 9 % edelliseen malliin verrattuna: yhdistetyn ajon kulutuslukema on nyt 7,3 l/100 km.

Toyota Proace

Uudesta Proacesta nähdään Genevessä puolestaan isokokoinen tila-autoversio. Yhdeksänpaikkainen malli on saatavilla kolmella eri koripituudella (4,6 m, 4,9 m ja 5,3 m). Kattavat turvallisuus- ja mukavuusominaisuudet tekevät uutuudesta oivallisen matkustus- ja vapaa-aikakumppanin perheille sekä seurueille. Malliin on saatavilla viisi erilaista dieselmoottoria, tehoiltaan 95 – 180 hevosvoimaa.

Kuten C-HR, myös Proace-tila-auto mahdollistaa Toyotan tarjonnan laajentumisen uuteen markkinaryhmään.

Toyota KIKAI

Kun tavallisesti auton tekniikka piilotetaan korirakenteiden uumeniin, Genevessä nähtävässä KIKAI-konseptissa se tuodaan selkeästi ja ennakkoluulottomasti esille. Näin sisä- ja ulkodesignin rajat sekoittuvat hauskasti. Tarkasti muotoillut polttoainetankki, pakoputki ja esimerkiksi analoginen mittaristo ilmentävät tätä periaatetta.

Kuljettajan jalkatilassa on ikkunat, joista eturenkaiden ja jousituksen liikkeitä sekä ajoradan vilinää on helppo seurata. Etujousituksen ylempien komponenttien liikkeet ovat nähtävissä tuulilasin kautta.

Kolmipaikkaisen KIKAIn istuinjärjestely on poikkeuksellinen: kuljettaja istuu keskellä autoa ja matkustajat taaempana reunoilla, joten istuimet muodostava ylhäältä katsoen kolmion. Kulku sisätiloihin tapahtuu liukuovista. Katolle asti ulottuvat sivuikkunat mahdollistavat avarat näkymät ajomaisemiin.

Keskimoottorinen konsepti saa voimansa hybriditekniikasta, jossa toimivat 1,5 litran 4-sylinterinen polttomoottori sekä sähkömoottori. KIKAI tuo auton mekaniikkaa ja ajamisen tunnelmaa konkreettisesti esiin muuten niin digitalisoituvassa maailmassamme.

Tiedotteeseen liittyvää mediamateriaalia on ladattavissa: media.toyota.eu

Lehdistöpäivinä 1.–2.3.2016 Toyotan osastolla on paikalla Toyota Auto Finland Oy:n tiedotuspäällikkö Kalle Kalaja (+358-40-752 0668).

Avainsanat: