Uusi Aygo x-cite

• Uusi sininen Cyan Splash -ulkoväri ja  näyttävä  matkustamo
  • Saatavilla innovatiivinen Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelu
  • Euro6-päästönormin täyttävä 1,0 VVT-i-bensiinimoottori

Viime kesänä lanseerattu uusi AYGO on noussut erittäin suosituksi vaihtoehdoksi pienten autojen A-segmentissä, ja Euroopassa onkin myyty jo yli 70 000 uutta Aygoa.

Aygo on suunniteltu ennen muuta hauskaksi autoksi, ja myös auton muotoilu ja veikeät varusteluvaihtoehdot tukevat sen hauskaa luonnetta. Lisää räväkkyyttä Aygo-mallistoon tuo nyt uusi AYGO x-cite.

Uusi Cyan Splash –ulkoväri mustilla inserteillä yhdistettynä keulan tuttuun X-muotoiluun ja näyttävään takapuskuriin saavat uutuuden todellakin erottumaan massasta. Mustat viimeistelyt mm. sivupeileissä ja 15-tuumaiset alumiinivanteet viimeistelevät auton omintakeisen ulkoasun.

Auton sisätiloissa Cyan Splash –väritys jatkuu ilmanvaihdon suulakkeissa, ja rohkeat mustat yksityiskohdat puolestaan koristavat mm. kojelautaa ja keskikonsolia. Vaihdekepin nuppi ja ovenkahvat on viimeistelty tyylikkäästi kromilla. Hauskan ja modernin auton tieto- ja viihdejärjestelmiä ohjataan kosketusnäytöllisen x-touch-mediakeskuksen kautta.

AYGOon on nyt saatavilla myös uusia Toyota Safety Sense –turvallisuusvarusteita, jotka auttavat ehkäisemään törmäyksiä ja toisaalta lieventämään niiden vaikutuksia. Innovatiivisen turvallisuusvarustepaketin arvioitu autoverollinen hinta on noin 495€.

Pre-Collision-järjestelmä (PCS) toimii 10 - 80 kilometrin tuntinopeuksilla. Se tunnistaa edellä olevat kohteet ja pienentää peräänajojen riskiä tilanteesta riippuen joko hiljentämällä vauhtia tai pysäyttämällä auton kokonaan. Kun törmäys näyttää mahdolliselle, järjestelmä varoittaa kuljettajaa ääni- ja visuaalisilla merkeillä kehottaen tätä jarruttamaan. PCS myös valmistelee jarrujärjestelmän tuottamaan ylimääräistä pysäytysvoimaa kun kuljettaja painaa jarrupoljinta. Mikäli kuljettaja ei reagoi ajoissa, järjestelmä jarruttaa automaattisesti hiljentäen vauhtia noin 30 km/h estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen törmäyksen voimaa. Hiljaisemmilla ajonopeuksilla ajettaessa järjestelmä kykenee pysäyttämään ajoneuvon kokonaan, jolloin törmäys pystytään varmuudella välttämään.

Kaistavahti (LDA) taas havainnoi kaistaviivoja ja auttaa ehkäisemään sellaisia onnettomuuksia ja törmäyksiä, jotka johtuvat kaistalta pois ajautumisesta. Mikäli auto alkaa liikkua pois kaistalta ilman, että suuntamerkkejä on käytetty, kaistavahti varoittaa kuljettajaa ääni- ja visuaalisin merkein ja voi mallista riippuen tarvittaessa puuttua ohjaukseen.

AYGOn voimanlähteenä toimii kolmesylinterinen 1,0 VVT-i-bensiinimoottori, joka täyttää Euro6-päästönormin. Erittäin taloudellisen moottorin keskikulutus on vain 3,8l/100km, ja sen CO2-päästöt puolestaan jäävät 88 grammaan kilometriä kohden. Vaihteistoksi voi valita joko manuaalivaihteiston tai automatisoidun x-shift-vaihteiston.

Uusi sininen Aygo x-cite on jo saapunut Toyota-jälleenmyyntilikkeisiin, ja sen hinta on 15 300€.

TOYOTA

Toyota on paitsi maailman arvokkain autobrändi, myös maailman suurin autonvalmistaja. Vuonna 2014 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin 10,2 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa.

Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkaa tänä vuonna niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla.

Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin.

Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.

Avainsanat: