Vuosi 2014 oli neljäs peräkkäinen myynninkasvun vuosi ja hybridimyynnin ennätysvuosi Toyota Motor Europelle

• Toyota Motor Europen (TME) myynti ylitti 888 000 kappaleen rajan vuonna 2014

• Myynti kasvoi 4,6 prosenttia vuoteen 2013 nähden

• Kaikkien aikojen ennätys hybridimyynnissä: yli 178 000 kappaleen myynnillä hybridimyynti kasvoi 13 prosentilla vuodesta 2013

• Lexus-myynti kasvoi yli 23 prosentilla, ja Lexus-merkkisiä autoja myytiin yli 53 000 kpl

• 98 prosenttia Länsi-Euroopassa myydyistä Lexuksista oli hybridejä

Toyota Motor Europe (TME) on julkistanut vuoden 2014 myyntilukunsa. Vuoden aikana myytiin yhteensä 888 000 kpl Toyota- ja Lexus-merkkisiä autoja. Kasvua edelliseen vuoteen kertyi yli 39 000 kpl, mikä vastaa prosentuaalisesti 4,6 %. Yhtiön oma myyntitavoite (865 000 kpl) ylittyi samalla selvästi. TME:n markkinaosuus Euroopassa vuonna 2014 oli 4,8 %.

TME:n hyvien myyntilukujen taustalla on etenkin myynninkasvu läntisessä Euroopassa (+4,2%) ja Keski-Euroopassa (+20%). Itäisen Euroopan myynti kasvoi 2,8 prosentilla.

“Olemme riemuissamme siitä, että myyntimme kasvoi jo neljättä vuotta peräkkäin, ja vieläpä kannattavasti. Strategiamme on ollut tuoda innovatiivisia ja kestäviä tuotteita eurooppalaisille asiakkaille. Hybridimyynnin jatkuva kasvu osoittaa, että luotettavan hybriditeknologiamme yhdistäminen vetäviin tuotteisiin, sellaisiin kuten Yaris, Auris, Auris Touring Sports ja Lexuksen eri mallit, on houkutellut yhä laajemman asiakaskunnan brändiemme pariin erittäin kovassa kilpailutilanteessa. Olemme myös erityisen iloisia myynninkasvusta Länsi- ja Keski-Euroopassa, sekä myös Itä-Euroopan kasvaneista myyntiluvuista erittäin haastavissa olosuhteissa”, totesi Karl Schlicht, TME:n varatoimitusjohtaja.

Hybridit hyvässä vauhdissa

Toyotan hybridimalleja myytiin vuoden 2014 aikana yhteensä 145 400 kappaletta, 9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2013. Lexuksen hybridimyynti puolestaan nousi peräti 36 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna, ja Lexuksen hybridimalleja myytiin yhteensä 32 655 kappaletta. Hyvien myyntilukujen taustalla on etenkin IS hybridin ja CT 200h:n saama hyvä vastaanotto. Lexuksen hybridimallisto edustaa 61 prosenttia Lexuksen kokonaismyynnistä, ja läntisessä Euroopassa hybridien osuus Lexus-myynnistä on peräti 98 prosenttia.

Yhteensä Toyota- ja Lexus-hybridimalleja myytiin yli 178 000 kpl vuonna 2014. Kumulatiivinen myyntilukema vuodesta 2000, jolloin Toyota Prius lanseerattiin Euroopassa, on jo yli 840 000 kappaletta. TME:n myynnistä hybridien osuus on 20 %, ja läntisessä Euroopassa joka kolmas myyty Toyota- tai Lexus-auto on hybridi.

Erityisen hyviin myyntilukemiin ylsi Toyota Auris Hybrid Touring Sports. Sitä myytiin vuonna 2014 36 200 kpl. Jopa puolet Euroopassa myydyistä Auriksista on hybridejä. Myös uuden Toyota Yaris Hybridin myynti nousi 17 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna, ja sitä myytiin yhteensä 58 530 kappaletta.

Lexus Euroopan nopeimmin kasvavia premium-merkkejä

Vuosi 2014 oli erittäin menestyksekäs Lexukselle.

Lexus-myynti kasvoi 23 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna, ja merkin kokonaismyyntilukema oli 53 230 kpl – lähes 10 000 kappaletta enemmän kuin edeltävänä vuonna. Myynti oli vahvaa läpi vuoden etenkin IS- ja CT 200h -mallien ansiosta.

Uusi NX vauhditti myyntiä loppuvuonna. Se on saanut erittäin hyvän vastaanoton. Mallia on myyty yli 5700 kappaletta vain kolmessa kuukaudessa, ja noin 10 000 asiakasta odottaa toimitusta. Vuonna 2015 NX:n ennakoidaan edustavan noin kolmasosaa koko Lexus-myynnistä.

Avainsanat:

Joka kolmas Euroopassa myyty Toyota tai Lexus on hybridi.

Lainaukset

Olemme riemuissamme siitä, että myyntimme kasvoi jo neljättä vuotta peräkkäin, ja vieläpä kannattavasti. Strategiamme on ollut tuoda innovatiivisia ja kestäviä tuotteita eurooppalaisille asiakkaille. Hybridimyynnin jatkuva kasvu osoittaa, että luotettavan hybriditeknologiamme yhdistäminen vetäviin tuotteisiin, sellaisiin kuten Yaris, Auris, Auris Touring Sports ja Lexuksen eri mallit, on houkutellut yhä laajemman asiakaskunnan brändiemme pariin erittäin kovassa kilpailutilanteessa. Olemme myös erityisen iloisia myynninkasvusta Länsi- ja Keski-Euroopassa, sekä myös Itä-Euroopan kasvaneista myyntiluvuista erittäin haastavissa olosuhteissa.
Karl Schlicht, TME:n varatoimitusjohtaja