• TripleWin/

Tämän tähden yksi USA:n suurimmista vakuutusyhtiöistä päätti käyttää suomalaisen TripleWinin kehittämää ideaa muutosjohtamiseen

Report this content

Yritysjohto herää organisaationsa muutoskyvyttömyyteen useinkin vasta silloin, kun huono on jo housuissa, paljon pettyneitä asiakkaita ja henkilöstö uuvuksissa. Yksi Yhdysvaltain suurimmista vakuutusyhtiöistä päätti ottaa suomalaisen TripleWinin kehittämän NOOA pilvipalveluidean käyttöön siihen, miten tämä helvetinnäkymä vältetään.

Yritysjohto herää organisaationsa muutoskyvyttömyyteen liian usein vasta silloin, kun hälyttävä määrä luottoasiakkaita on jo menetetty ja loput valittavat saavansa vallan sutta tai muuten vajavaista vastinetta rahoilleen.

Tätä ennen nääntyneet tiiminvetäjät puuskuttavat lattialla vierellään metrin pinkka post-it-lappujen täyttämiä printattuja sähköposteja vääntäen kättä siitä kenen pitäisi tehdä ja mitä.

Suurin osa näistä sähköposteista käsittelee hähmäisiä strategiavalintoja, ja toinen puoli sitä, mitä myynti käsitti tuotannon tuottavan ja tuotanto myynnin myyneen. Ja ne käsitykset ovatkin aivan eri planeetoilta. Ja sen kertovat ylimmälle johdolle jaloillaan äänestävät asiakkaat.

Miten voi olla? Yhteinen tavoite puuttuu tykkänään, vaikka väkeä motivoidaan palaverivyörytyksellä, josta selvittyään se hukuttautuu tekemättömiin töihin ja vastaamattomiin viesteihin.

… lähde siitä nyt sitten motivoitumaan muutoksen ”Kivapäiville” yhdessä koko tiimin kanssa … kuten johto meitä kannustaa.

Kun Huono on jo housussa

Suomalaisen TripleWinin perustajiin kuuluva Pekka Juujärvi on nähnyt kaiken tämän ja paljon muuta vuodesta 1998 jatkuneella muutoskonsultin urallaan.

”Kovin usein päästään asiakkaan pakeille vasta siinä vaiheessa, kun organisaation siiloissa ei ole enää mitään käsitystä siitä, mitä naapurisiilossa tehdään”, hän sanoo.

Kommunikaation puute tai huonous on aina ollut iso ongelma, mutta digitalisaation tiimellyksessä ja pilvestä saatavien valmispalveluiden aikana isoilla firmoilla ei yksinkertaisesti ole enää varaa siihen ylellisyyteen, että mietitään kaikessa rauhassa, eikä tarvittavaa muutosta saada aikaan heti ja nyt.

”Noissa mainituissa asioissa epäonnistuminen voi ajaa myös jättiläisfirman kokonaan pois markkinoilta, kun ketterät pikku start-upit vievät pelin erityisosaamisellaan. Oikeastaan ongelma koskeekin eniten perinteisiä suuria yrityksiä, joille esim. digitalisaatio on kallis ja suuri haaste ”, Juujärvi tähdentää.

”Näin kävi Kodakille. Näin kävi mobiili-Nokialle. Näin on käynyt yli viidellekymmenelle prosentille maailman top 500 -yritykselle tällä vuosituhannella”, sanoo Juujärvi.

Jos juoksun parantamiseksi pitäisi mainita yksi asia ylitse muiden se on Pekka Juujärven mielestä:

”Kommunikoinnin opettelua yli siilojen. Käytännössä aina ja joka kerta. Siitä lähdemme sitten määrittelemään muutettavia asioita, jotta asiakas hyötyy.”

Tähän iskee NOOA

TripleWin on kehittänyt ainutlaatuisen NOOA-pilvipalvelun muutoksen johtamiseen ja toimeenpanoon. Palvelun perustana on juuri TripleWinin pitkä kokemus asiakaskokemusstrategian ja uudistusten toimeenpanon sekä mittaamisen yhdistämisessä.

”Pilvityökalussa on tietyt elementit, jotka jokainen organisaation jäsen kokee omakseen. Sen avulla jokainen myös näkee, miten muut osalliset ovat hankkeissa mukana – se motivoi kaikkia työntekijöitä kaikilla tasoilla”, Juujärvi huomauttaa.

Nopeasti muuttuvassa digitaalisessa maailmassa yritykset eivät enää onnistu viemään muutoksiaan läpi perinteisin menetelmin. Tähän kasvavaan tarpeeseen on kehitetty NOOA.

”Meillä on vahva näkemys siitä, että nyt on kehitetty jotakin todella merkittävää, joka vastaa lähes täydellisesti digitaalisen maailman muutoksenjohtamisen haasteisiin”, Pekka Juujärvi tähdentää.

Miksi yksi USA:n suurimmista vakuutusyhtiöistä otti NOOAn käyttöön

NOOAlla on jo asiakkaita sekä Suomessa että USA:ssa. Palvelu lanseerattiin Suomessa elokuussa 2016. NOOA esiteltiin lokakuun aikana Chicagossa ja San Franciscossa eri tilaisuuksissa noin 200 päättäjälle. Ensimmäisen USA:n visiitin tuloksena solmittiin pari merkittävää yhteistyösopimusta, joista yksi on USA:n suurimpiin kuuluva vakuutus- ja riskienhallintayhtiön kanssa, joka päätti ottaa NOOA:n käyttöön.

”Vakuutus-, pankki- ja monella muullakin perinteisellä palvelualalla ollaan asiakkaiden mielestä edelleen hyvin tuotekeskeisessä moodissa, vaikka asiakkaat kaipaavat kipeästi parempaa palvelua ja asiakaskeskeisyyttä. Tämänkaltaiseen muutostilanteeseen ja tarvittavien toimintamallien yhtenäistämiseen NOOA sopii kuin nenä päähän”, valottaa Juujärvi.

NOOA on 2016 Quality Innovation Awardin voittaja

NOOA voitti kotimaisen Quality Innovation Award -palkinnon 2016 start-up sarjassa ja on vahvana ehdokkaana myös kansainvälisen palkinnon voittajaksi. Se selviää 2.2. Prahassa. Se kertoo siitä, että joku muukin on ymmärtänyt kyseessä olevan suuri globaali ongelma, johon NOOA tuo laadukkaan ratkaisun.

Lisätietoja, ja muutosjohtajuuden kauneudesta sekä vaikeudesta koska vaan:

Pekka Juujärvi
COO
TripleWin Oy
pekka.juujarvi@triplewin.fi
puh. +358 400 841 811
www.nooa.global, www.triplewin.fi

TripleWin Oy on suomalainen yritys, joka on kehittänyt ainutlaatuisen pilvipalvelu NOOAn muutoksen johtamiseen ja toimeenpanoon. TripleWin palvelee kotimaisia sekä kansainvälisiä asiakkaita kahdessa toimipisteessä, jotka sijaitsevat Espoossa ja Chicagossa. Lisätietoja: www.nooa.global.