Ensi kesän matkat myyneet ennätyshyvin – Kreikan lomasta haaveilevien kannattaa toimia nopeasti

TUIn ensi kesän lomamatkoja on myyty 26 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Erityisesti Kreikan matkat ovat myyneet ennätyshyvin. Suosittuja ovat olleet myös matkat Bulgariaan, Kroatiaan sekä TUIn uutuuskohteeseen Montenegroon.

Keskellä talven kylmyyttä suomalaiset ovat varanneet ahkerasti lomamatkoja ensi kesäksi. TUIn kesän matkoja on myyty 26 prosenttia enemmän kuin viime vuonna tähän aikaan. Eniten varauksia ovat tehneet perheet. Kaikista TUIn kesän lomamatkoja varanneista henkilöistä miltei puolet matkustavat perheen kanssa.

Tämän hetken myyntitilanteen perusteella Kreikka on kesän suosituin lomakohde. Kreikan lomia on myyty peräti 58 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Kreikassa Rhodos on ykköskohde: matkoja sinne on myyty 73 prosenttia enemmän viime vuoteen verrattuna. TUI lentää Rhodokselle kesäkaudella Helsingin lisäksi Kuopiosta, Oulusta ja Vaasasta.

Kreikan ohella matkavaraukset etenkin Bulgariaan ovat kasvussa. Suomalaiset ovat olleet kiinnostuneita niin ikään Kroatiasta sekä TUIn ensi kesän uutuuskohteesta Montenegrosta.

”Lyhyt lentomatka, edullinen hintataso sekä lukuisat upeat rantalomakohteet ovat varmasti Bulgarian suosion selittäjiä. Bulgaria onkin myös hyvä vaihtoehto suomalaisten suosimalle Turkille”, toteaa TUIn Suomen maajohtaja Tiina Sirén.

Kesälomien lisäksi talvi- ja pääsiäislomamatkat käyvät nyt kaupaksi. TUIn suosituimmat talvi- ja pääsiäislomakohteet ovat Gran Canaria sekä Teneriffa. Matkoja näihin kohteisiin on kuitenkin vielä hyvin jäljellä huhtikuun puoliväliin saakka.

”Trendi vaikuttaa olevan, että ihmiset suunnittelevat ja varaavat matkoja yhä pidemmän ajan päähän. Pian alkaakin jo 2017–2018 talvikauden lomamatkojen myynti”, Sirén lisää.

Tiina Sirén, Suomen maajohtaja, TUI, p. +358 50 303 8182, tiina.siren@tui.fi

TUI Nordic on Pohjoismaiden matkailumarkkinoiden johtava matkanjärjestäjä 20 prosentin markkinaosuudellaan. Vuonna 1961 perustettu konserni tarjoaa valmismatkoja, lentoja ja risteilyjä. Suosituimpia matkakohteita ovat Kanariansaaret, Thaimaa ja Turkki. TUI Nordiciin kuuluvat TUI Sverige, TUI Norge, TUI Danmark ja TUI Finland, sekä Nazar, WonderCruises ja lentoyhtiö TUIfly. Konserni kuuluu saksalaiseen matkanjärjestäjäkonserni TUI Groupiin, joka on ollut maailman johtava toimija vuodesta 2000 lähtien. TUI Group toimii maailmanlaajuisesti noin 180 kohteessa. TUI Groupin osake on Lontoon pörssin johtavassa FTSE 100 -indeksissä sekä saksalaisessa MDAX-indeksissä. TUIn liikevaihto oli tilikauden 2014/2015 aikana 20 miljardia euroa ja liikevoitto 1,069 miljardia euroa. TUIlla on 76 000 työntekijää 130 maassa ja se tarjoaa noin 20 miljoonalle asiakkaalleen kokonaisvaltaista palvelua aina matkan varauksesta kotiinpaluuseen. TUIn toiminta kattaa matkailun koko arvoketjun: johtavia matkanjärjestäjiä ja 1 800 matkatoimistoa ympäri Euroopan, kuusi lentoyhtiötä, joilla on enemmän kuin 130 keski- ja pitkän matkan lentokonetta ja yli 300 ryhmäomisteista hotellia, muun muassa RIU ja Robinson.

Risteilyalukset MS Europa ja luksusristeilijä MS Europa 2, TUI Cruises -laivasto ”Mein Schiff” ja Thomson Cruises -tuotemerkin alla olevat isobritannialaiset laivat antavat TUIlle vahvan aseman nopeasti kasvavilla risteilymarkkinoilla. Globaali vastuu kestävästä kehityksestä niin taloudellisesti, ekologisesti kuin yhteiskunnallisestikin on TUIn yrityskulttuurin perusta. TUI on ainoana matkanjärjestäjänä maailmassa YK:n Global Compactin jäsen. Konserni on myös listattu Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä (DJSI).