Montenegro on kuin uusi Kroatia – edullinen ja yllättävä paratiisi

Lompakkoystävällistä lomakohdetta etsivät matkailijat tuntevat jo Bulgarian, Kroatian ja Turkin, mutta ensi kesäksi edullista kohdetta etsivien kannattaa kääntää huomio Montenegron suuntaan.

Kroatian naapurimaa Montenegro muistuttaa vieruskaveriaan monessakin mielessä. Aivan kuten Kroatiassa myös Montenegrossa yhdistyvät niin kristallinkirkas merivesi, upeat rannat, vehreät saaret, vesiputoukset, keskiaikaiset kaupungit, herkullinen ruoka kuin edullinen hintatasokin.

Montenegrossa voi TUIn kautta lomailla neljässä eri kohteessa. Budva on Montenegron suurin rantalomakohde, missä on monipuolisen rantaelämän lisäksi viehättävä vanha kaupunki keskiaikaisten muurien suojassa. Becici on keskisuuri lomakohde peräti kahden kilometrin mittaisen hiekkarannan äärellä. Viihtyisä pikkukaupunki Petrovac on niin ikään erinomainen rantalomakohde.

Pienvenesatama Porto Montenegro puolestaan lienee Montenegron hienoin lomakohde gourmetravintoloineen, huvijahtiklubeineen ja merkkiliikkeineen. Porto Montenegrossa onkin mahdollista majoittua TUIn viiden tähden De Luxe -hotellissa.

Montenegron lomalla voi myös tehdä veneretkiä lähisaarille, tutustua Cijevnan vesiputoukseen, vierailla Unescon maailmanperintökohteessa Kotorin keskiaikaisessa kaupungissa tai matkustaa Kroatian Dubrovnikiin, joka sijaitsee noin 100 kilometrin päässä.

Lämpimintä Montenegrossa on juuri kesällä. Esimerkiksi Budvassa keskilämpötila on toukokuusta syyskuuhun päälle 20 asteen. Heinäkuun keskilämpötila on jopa 27 astetta ja vedenkin keskilämpötila 24 astetta.

”Montenegro on täynnä edullisia elämyksiä. Se muistuttaa monessa mielessä jo lomailijoiden suosikiksi muodostunutta naapurimaataan Kroatiaa. Vielä melko tuntematon matkailumaa Montenegro on kuitenkin monessa mielessä täysin ainutlaatuinen ja yllätyksellinen”, kertoo TUI Finlandin maajohtaja Tiina Sirén.

Montenegro lyhyesti

• Itsenäistyi vuonna 2006
  • Pääkaupunki Podgorica
  • Pinta-ala 13 000 km² (noin kolmannes Tanskan koosta)
  • Väkiluku 645 000

TUI lentää Montenegroon toukokuu-syyskuu 2017 välisenä aikana. Lentoaika kohteeseen on noin 3 tuntia.

Tiina Sirén, Suomen maajohtaja, TUI
p. +358 50 303 8182, tiina.siren@tui.fi

TUI Nordic on Pohjoismaiden matkailumarkkinoiden johtava matkanjärjestäjä 20 prosentin markkinaosuudellaan. Vuonna 1961 perustettu konserni tarjoaa valmismatkoja, lentoja ja risteilyjä. Suosituimpia matkakohteita ovat Kanariansaaret, Thaimaa ja Turkki. TUI Nordiciin kuuluvat TUI Sverige, TUI Norge, TUI Danmark ja TUI Finland, sekä Nazar, WonderCruises ja lentoyhtiö TUIfly. Konserni kuuluu saksalaiseen matkanjärjestäjäkonserni TUI Groupiin, joka on ollut maailman johtava toimija vuodesta 2000 lähtien. TUI Group toimii maailmanlaajuisesti noin 180 kohteessa. TUI Groupin osake on Lontoon pörssin johtavassa FTSE 100 -indeksissä sekä saksalaisessa MDAX-indeksissä. TUIn liikevaihto oli tilikauden 2014/2015 aikana 20 miljardia euroa ja liikevoitto 1,069 miljardia euroa. TUIlla on 76 000 työntekijää 130 maassa ja se tarjoaa noin 20 miljoonalle asiakkaalleen kokonaisvaltaista palvelua aina matkan varauksesta kotiinpaluuseen. TUIn toiminta kattaa matkailun koko arvoketjun: johtavia matkanjärjestäjiä ja 1 800 matkatoimistoa ympäri Euroopan, kuusi lentoyhtiötä, joilla on enemmän kuin 130 keski- ja pitkän matkan lentokonetta ja yli 300 ryhmäomisteista hotellia, muun muassa RIU ja Robinson.

Risteilyalukset MS Europa ja luksusristeilijä MS Europa 2, TUI Cruises -laivasto ”Mein Schiff” ja Thomson Cruises -tuotemerkin alla olevat isobritannialaiset laivat antavat TUIlle vahvan aseman nopeasti kasvavilla risteilymarkkinoilla. Globaali vastuu kestävästä kehityksestä niin taloudellisesti, ekologisesti kuin yhteiskunnallisestikin on TUIn yrityskulttuurin perusta. TUI on ainoana matkanjärjestäjänä maailmassa YK:n Global Compactin jäsen. Konserni on myös listattu Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä (DJSI).

Tiina Sirén