Rentoutumista, lämpöä ja Eurooppaa – näin suomalaiset matkustavat vuonna 2017

TUI kartoitti suomalaisten matkailutottumuksia. Tällä hetkellä suomalaisia kiinnostavat etenkin matkailu Euroopassa ja rantalomat. Matkakohdevalintaan vaikuttaa usein itse kohdetta enemmän sopivan majoituksen löytäminen.

Suurin osa suomalaisista matkustaa kaksin

TUIn tuoreeseen verkkokyselyyn vastanneista suomalaisista 94 prosenttia matkustaa ulkomaille vuonna 2017. Yli puolet (55 %) suomalaisista aikoo matkustaa Euroopassa. Suosituin maanosa Euroopan jälkeen on Aasia: 16 prosenttia suomalaisista suunnittelee matkustavansa sinne vuonna 2017. Suomalaisista 80 prosenttia tekee Euroopassa vuosittain yhdestä kolmeen matkaa ja puolet tekee vuosittain yhden kaukomatkan Euroopan ulkopuolelle.

Yli puolet (57 %) suomalaisista matkustaa useimmiten kaksin ja 29 prosenttia lasten kanssa. Kymmenen prosenttia suomalaisista sen sijaan matkustaa yleensä suuremmassa seurueessa. Yksin matkustaa ainoastaan viisi prosenttia suomalaisista.

Rentoutuminen ja rantaloma houkuttelevat

Suomalaisista 46 prosenttia aikoo rantalomalle vuonna 2017. Suurimmalle osalle (69 %) tärkeintä lomamatkan aikana ovatkin aurinko, lämpö ja rentoutuminen.

Yli puolet (58 %) suomalaisista viettää lomansa mieluiten yhdessä kohteessa tekemällä omatoimisia päiväretkiä esimerkiksi vuokra-autolla. 30 prosenttia suomalaisista puolestaan viettää lomansa mieluiten yhdessä kohteessa ja pääosin paikallaan.

Hotellin tai muun majoituksen viihtyisyys painaa yhä enemmän suomalaisten matkakohdevalinnassa. Matkailijoista 22 prosenttia pitää majoitusta tärkeimpänä tekijänä valitessaan matkakohdettaan. Seuraavaksi tärkeimpiä kriteerejä kohdevalinnassa ovat sijainti, budjetti ja turvallisuus.

TIETOA TUTKIMUKSESTA:
TUI toteutti omilla kanavillaan kaksi verkkotutkimusta matkailun trendeistä ja suomalaisten matkailutottumuksista sekä suhtautumisesta kestävään matkailuun. Kyselyt toteutettiin joulukuussa 2016 ja tammikuussa 2017. Kestävää matkailua käsittelevään kyselyyn osallistui 4 707 täysi-ikäistä suomalaista ja matkailun trendejä kartoittavaan kyselyyn 11 711 täysi-ikäistä suomalaista.

FAKTAT LYHYESTI:

• 94 prosenttia aikoo matkustaa ulkomaille vuonna 2017
  • 55 prosenttia aikoo matkustaa Euroopan sisällä
  • 80 prosenttia tekee vuosittain yhdestä kolmeen matkaa Euroopassa
  • 50 prosenttia tekee vuosittain yhden matkan Euroopan ulkopuolelle
  • 57 prosenttia matkustaa yleensä kaksin
  • 46 prosenttia tahtoisi tehdä rantaloman vuonna 2017
  • 69 prosenttia pitää aurinkoa, lämpöä ja rentoutumista tärkeimpinä asioina loman aikana
  • 58 prosenttia viettää lomansa mieluiten yhdessä kohteessa ja tekee päiväretkiä omatoimisesti
  • 22 prosenttia pitää sopivaa majoitusta tärkeimpänä kriteerinä lomakohdetta valitessaan

Tiina Sirén, Suomen maajohtaja, TUI
p. +358 50 303 8182, tiina.siren@tui.fi