Försäljningssäsongens största pälsauktion inleds i Vanda på söndagen

Turkistuottajat Oyj:s största auktion för innevarande försäljningssäsong inleds på söndagen vid Fur Center i Vanda. Vid auktionen bjuds ut nästan 2,7 miljoner mink- och 700.000 rävskinn. Ett rekordantal på drygt 500 köpare från samtliga marknadsområden väntas delta i auktionen.

Den auktion som nu inleds är den till utbuden mångsidigaste och kvalitativt sett mest högtstående under bolagets räkenskapsperiod som inleddes den 1.9.2007 och försäljningssäsong som inleddes i december 2007. Förutom huvudminktyperna, de bruna minktyperna samt blåräv och blårävmutationer bjuds även ut sällsynta mutationsräv- och minkskinn samt finnsjubbskinn och karakul-lammskinn.

Under inledningsdagen på söndagen säljs bl.a. finnsjubbskinn.

Representanter för massmedia är välkomna att följa med auktionen.

Anmälningar och tilläggsinformation: Informationsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. (09) 849 8332 och 050 5120 322.