Huputetut ja äänekkäät mielenosoittajat ahdistavat työntekijöitä

Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen on huolissaan eläinaktivistien yhtiön työntekijöille aiheuttamasta turvattomuuden tunteesta.
- Vastuullisen työnantajan velvollisuutena on taata työntekijöiden mielenrauha heidän tullessaan työpaikalleen. On reagoitava, kun huputetut mielenosoittajat kuvaavat työntekijöitä, heidän autojensa rekisterinumeroita ja solvaavat heitä äänekkäästi.
- Päättäjien on kyettävä tekemään ero pelottelun ja paniikin lietsomisen sekä laillisen mielenosoittamisen välillä ja puututtava yksityishenkilöiden häirintään, jota tehdään mielenosoittamisen nimissä.

Turkistuottajat Oyj on ollut yhteydessä sekä työntekijä- että työnantajajärjestöön että työsuojelupiiriin, jotka jakavat yhtiön huolen. Vaikka Suomen työsuojelulainsäädäntö on kehittynyt ja yksityiskohtainen, se ei tarjoa riittävän tehokkaita keinoja työntekijöihin kohdistuvaan henkiseen väkivaltaan puuttumiseksi.

Turkistuottajat Oyj:n myyntikauden 2006/2007 alkaessa tällä viikolla yhtiön palveluksessa on vakituisen runsaan 100 työntekijän lisäksi lähes 500 määräaikaisissa työsuhteissa työskentelevää henkilöä, joiden joukossa on runsaasti ulkomaalaisia.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen, puh. (09) 849 8327 ja viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332