Kettuturkis innoittaa nuorta tanskalaissuunnittelijaa

Turkiskaupan Liitto ry:n tilaisuudessa torstaina vieraillut tanskalaissuunnittelija Nikoline Liv Andersen on löytänyt uusia tapoja käyttää sinikettuturkista, joka on Suomelle tärkeä vientituote. Andersenin kiinnostus materiaaliin heräsi hänen Danish Design Schoolin lopputyöhönsä 2006 liittyvässä yhteistyöprojektissa suomalais-norjalaisen SAGA Fursin kanssa. Elokuussa Tukholman muotiviikoilla Andersen voitti +46 Award –kilpailun, joka on tarkoitettu pohjoismaisille nuorille suunnittelijoille. Andersenin veikeä kokoelma nähtiin keskiviikkoinsen muotinäytöksen loppuhuipennuksena.

Nikoline Liv Andersenin työt perustuvat muutaman laadukkaan ja yksinkertaisen materiaalin käyttöön. Yksityiskohdat, jokainen sauma ja tikki sekä valmiin pukineen asustaminen, ovat tärkeitä. Andersenin erinomaisiin vaatturintaitoihin ja omaperäiseen luovuuteen kiinnittivät huomionsa niin yhteistyökumppanit SAGA Fursissa kuin Tukholman muotiviikkojen +46 Award-kilpailun raati.

Suomalaisia ja norjalaisia SAGA-ketunnahkoja voi ostaa vain Turkistuottajat Oyj:n huutokaupasta. Suomalaisten ja norjalaisten turkiseläinkasvattajien omistama SAGA vahvistaa alkavalla kaudella erityisesti siniketun, Suomen pääkettutyypin tuotekehitystä.