Nuoren suomalaisen mallisto ihastutti Pekingissä

Helsingin Taideteollisessa korkeakoulussa opiskeleva vaatesuunnittelija Patrik Prusak osallistui ”Modern Primitive” –mallistollaan suomalais-norjalaisen Saga Fursin ja pekingiläisen taideyliopiston Beijing Institute of Fashion Technology (BIFT), yhteiseen turkisnäytökseen 17.10.2009 Pekingissä.

Näytöksessä oli opiskelijatöitä 12 maailman merkittävimpiin lukeutuvasta designoppilaitoksesta, jotka ovat Saga Fursin yhteistyökumppaneita. Näytös järjestettiin Pekingin taideyliopiston 50-vuotisen toiminnan kunniaksi. Suomalaisen taideyliopiston lisäksi mukana olivat mm. The China Academy of Art (Kiina), Donghua University (Kiina), Hong Kong Polytechnic University (Hongkong), Virginia Commonwealth Universtity (Yhdysvallat). ESMOD International Fashion University (Ranska), Institute of European Design (Italia), Estudios Superiores Internacionales (Espanja), London College of Fashion (Iso-Britannia), St. Petersburg State Academy of Art and Design (Venäjä) ja The Danish Design School (Tanska). ”Tapahtuma oli mieltä avartava. Mallistoni oli jymymenestys, ja ostotarjouksia sateli. Odotan innolla jatkoa yhteistyölle kiinalaisten tapahtumaan osallistuneiden koulujen ja Sagan kanssa” Patrik Prusak kertoo. Patrik Prusakin mallistossa on vaikutteita niin perinteisestä pariisilaisesta katumuodista kuin marokkolaisuudesta, joka näkyy erityisesti pukineiden värimaailmassa. Mallistossa on piirteitä nuorisomusiikin eri alakulttuurien, esimerkiksi punk rokin tyyleistä, ja se koostuu neljästä pukineesta ja kahdesta laukusta. Kaikkiaan näytöksessä nähtiin 72 työtä, joiden turkisraaka-aine oli Saga®-minkkiä, -kettua tai –suomensupia. ”Luonnonmateriaalina turkis taipuu nuorten suunnittelijoiden käsissä upeasti myös nuorisomuodin tarpeisiin. Täällä näki millaista tulevaisuuden turkismuoti voi olla” sanoo Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pertti Fallenius. Saga Furs, jonka jäseniä ovat suomalaisia ja norjalaisia turkiseläinkasvattajia edustavat liitot ja huutokauppayhtiöt Turkistuottajat Oyj ja Oslo Skinnauktioner, on tehnyt yhteistyötä BIFT:n kanssa jo vuodesta 1989. Saga®-minkin-, ketun- ja suomensupinnahkoja myydään ainoastaan Turkistuottajat Oyj:n huutokaupoissa.