Pienikokoiset siniketunnahat kysytyimpiä – hintataso edelleen epätyydyttävä

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa tarjottiin tänään 550.000 nahan valikoima SAGA-siniketunnahkoja, ja tarjonnasta myytiin 83 prosenttia. Kysyntä painottui aiempia huutokauppoja selvemmin pienikokoisiin, hyvän peittävyyden omaaviin nahkoihin, jotka soveltuvat muodikkaisiin, ilmaviin kauluksiin. Nämä nahkatyypit myytiinkin lähes sataprosenttisesti maaliskuun huutokaupan hintatasoon. Koko valikoiman keskihinnaksi muodostui 41,40 euroa, joka on yhdeksän prosenttia alempi kuin yhtiön maaliskuun huutokaupassa, ja erityisesti suurimpaan kokoluokkaan kuuluvien nahkojen hinta laski. Maanantain tärkeimmät ostajat tulivat Hongkong/Kiinasta, Venäjältä ja Turkista.

- Siniketun hintataso on pettymys siitäkin huolimatta, että tiettyjen nahkatyyppien kysyntä oli hyvä. Saavutettu keskihinta ei kata tuotantokustannuksia, Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen sanoo.

Hänen mukaansa myyntituloksen selvä viesti on, että kilpailu kiinalaisen tuotannon kanssa on vähentänyt suomalaisen siniketun käyttöä kaupallisten pukineiden hupunreunusmateriaalina. Sen sijaan ostajien kiinnostus silkkisiin, keveisiin nahkatyyppeihin on kasvussa.

Turkistuottajat Oyj:n kuusipäiväinen huutokauppa jatkuu ja päättyy huomenna, jolloin myyntivuorossa on vajaa 200.000 blue shadow- ja blue frost –ketun nahkaa.

TURKISTUOTTAJAT OYJ

Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. 050 512 0322