Rävpäls inspirerar ung dansk designer

Den danska designern Nikoline Liv Andersen, som på onsdagen besökte Turkiskaupan Liitto ry:s tillställning, har hittat nya användningsmetoder för blåräv som är en viktig exportprodukt för Finland. Andersens intresse för materialet väcktes då hon år 2006 i samband med sitt slutarbete vid Danish Design School deltog i ett samarbetsprojekt med finsk-danska SAGA Furs. Vid Stockholms modevecka i augusti vann Andersen +46 Award-tävlingen, som är avsedd för unga nordiska modeskapare. Onsdagens tillställning avslutades med en modeshow, som kulminerade i en visning av Andersens spjuveraktiga kollektion.

Nikoline Liv Andersens modeskapelser baserar sig på några enkla material av hög kvalitet. Detaljerna, varje söm och varje stygn samt det färdiga plaggets accessoarer är viktiga. Både samarbetspartnerna hos SAGA Furs samt juryn vid +46 Award-tävlingen fäste uppmärksamhet vid Andersens utomordentliga skräddarkonst och originella kreativitet.

Finska och norska SAGA-rävskinn kan endast köpas vid Turkistuottajat Oyj:s auktioner. SAGA, som ägs av de finska och norska pälsdjursuppfödarna, kommer under inkommande säsong att speciellt satsa på produktutvecklingen av blåräv, den finska huvudrävtypen.