SAGA Furs deltar i ett förhandsevenemang inför de olympiska spelen – även pälsvaror av finländsk design med på modevisning

Det finsk- och norskägda företaget SAGA Furs håller bland annat tillsammans med Pekings olympiakommitté på att ordna ett förhandsevenemang inför de olympiska spelen, dvs. en stor modegala i Peking den 5 augusti 2008. På modevisningen visas bland annat magister i konstvetenskap Jenni Autios pälskollektion omfattande tolv plagg, vilken tillverkats av SAGA-räv-, finnsjubbs- och minkskinn i kombination med olika tyger. Kollektionen utgör en del av den 30-åriga Autios slutarbete vid Konstindustriella Högskolan, varifrån hon utexaminerades på våren. Kollektionen är det internationella pälsauktionsbolaget Turkistuottajat Oyj:s 70-årsjubileumskollektion.

Visningskollektionen består av tre olika helheter. HIP – den djärva retrokvinnan, URBAN – den chica businesskvinnan och LUXUS – den energiska kvinnan. Kollektionen har tillverkats av Andström Trading Oy i Helsingfors.

Förutom Autios arbeten visas på modegalan även arbeten designade av italienska och kinesiska modeskapare och tillverkare.

Evenemanget ordnas i de olympiska spelens officiella besöksobjekt, i en av Pekings viktigaste konst- och kulturcentrum kallat 798 Space.

NÄRMARE INFORMATION: Informationsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tfn 050 5120 322