Siniketun nahkojen kysynnässä elpymisen merkkejä

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa kotimaista alkuperää olevien siniketunnahkojen hinnat nousivat 10–15 prosenttia yhtiön kesäkuun noteerauksesta. Normaalilaatuisten SAGA-siniketunnahkojen keskihinnaksi muodostui 47,27 euroa, ja suomalaista alkuperää olevien siniketunnahkojen keskihinnaksi tuli 48,75 euroa. Runsaan 330.000 nahan valikoimasta normaalilaatuisten osuus oli 220.000, ja pääasiassa nahat ostettiin Hongkong/Kiinaan, Venäjälle, Turkkiin ja Ukrainaan. Myyntiprosentti oli lähes sata.

- Tieto siitä, että Suomen sekä muiden tuottajamaiden sinikettutuotos on vähentynyt merkittävästi ja vähenee edelleen, on vaikuttanut positiivisesti asiakkaiden ostokäyttäytymiseen, Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen sanoo. Tuotannon vähenemisen seurauksena yhtiön joulukuun huutokaupan sinikettutarjonta tulee olemaan pieni, ja suuret valikoimat tulevat tarjolle vasta maaliskuun lopulla vuonna 2009.

- Kiinalaiset ostajat tekevät paluuta sinikettumarkkinoille. Kiinalaiset tarvitsevat vientitoimituksiinsa laadukasta raaka-ainetta, jota he eivät ole ostaneet kauden aiemmista kansainvälisistä huutokaupoista.

Rantanen-Kervinen muistuttaa, että nyt saavutettu hintataso ei vieläkään vastaa nahkojen tuotantokustannuksia.

Turkistuottajat Oyj:n 2007/2008 myyntikauden viimeinen ja 1.9.2008 alkaneen tilikauden ensimmäinen huutokauppa jatkuu ja päättyy huomenna, jolloin myyntiin tulee runsas 140.000 hopeaketun ja blue frost-ketun nahkaa.

Turkistuottajat Oyj