Talouden epävarmuus vaikuttaa myös turkiskauppaan - huutokauppaostajat varovaisia

Turkistuottajat Oyj:n tänään alkaneessa huutokaupassa minkinnahkojen myyntihinnat noudattelivat viimeviikkoisen Kööpenhaminan huutokaupan dollarimääräistä hintatasoa, joka on kansainvälisen talouskriisin ja siitä seuranneen epävarmuuden vuoksi laskenut syyskuusta noin 30 prosenttia. Noin 700.000 Saga-minkinnahan valikoimista myytiin tänään 30 prosenttia. Kööpenhaminan maanantaina päättyneen huutokaupan myyntiprosentti oli ainoastaan 18.

Ostajien käyttäytyminen oli varovaista. Perinteisen turkispukineen myyntikausi on vielä kesken, eikä suuria raaka-ainehankintoja siksi tehdä. Muotipukineiden valmistajat sen sijaan suunnittelevat jo tulevia mallistoja ja tarvitsevat raaka-ainetta niihin. Muotitalojen tekemien ostojen perusteella näyttää siltä, että turkis on vahvasti mukana myös kauden 2009/2010 huipputalojen mallistoissa.

Huutokauppaan osallistui 200 ostajaa kaikilta markkina-alueilta. Suurimmat ostot tehtiin Italiaan, Venäjälle ja Hongkong/Kiinaan. Hongkong/Kiinan suurimmat ostajat olivat vientiyrityksiä.

Turkistuottajat Oyj:n huutokauppa jatkuu huomenna karakul-lampaannahkojen myynnillä. Seuraava pörssitiedote annetaan sunnuntaina 21.12., jolloin myyntivuorossa ovat hopeaketun, suomensupin ja erilaisten muunnoskettujen nahat.

Turkistuottajat Oyj