Turkisalan arvoketju ulottuu tiloilta kansainvälisiin muotitaloihin

Turkiseläinkasvatus on ainoa tuotantoeläinala, joka palvelee myös kansainvälisiä muodin huippunimiä, Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen sanoo alan järjestämässä tiedotustilaisuudessa Brysselissä 12.11.2008.

Pääosin Pohjois- ja Keski-Eurooppaan keskittyneen turkiseläinkasvatuksen taloudellinen arvo oli jo yksistään 1,5 miljardia euroa 2007. Sen lisäksi Euroopassa on ammattitaitoisen huutokauppatoiminnan tieto-taito ja muodin suunnat piirtävä huippumuoti. Kreikan Kastoria perinteisen silkkitien varrella on edelleen sykkivä turkisvalmistuksen keskus. Kansainvälisesti tunnetut Italian nahka- ja huonekaluteollisuus käyttävät eurooppalaista turkisraaka-ainetta.

Kuluttajien vaatimukset tuotteen alkuperän suhteen kasvavat kaikilla markkinoilla.
- Siksi myös kiinalainen vientiin sekä kasvaville kotimarkkinoille suuntautuva turkis- ja tekstiiliteollisuus tarvitsee kilpailukykynsä turvaamiseksi EU:ssa tuotettua, huutokaupasta ostettavaa raaka-ainetta.
- Turkisnahkojen myynti tälle kehittyvälle teollisuudenhaaralle auttaa myös EU:ta pienentämään Kiinan-kauppansa vajetta, Rantanen-Kervinen muistuttaa.

Turkistuottajat Oyj myy yksinoikeudella Saga®- minkin, ketun ja suomensupinnahkoja, jotka ovat peräisin Suomen lisäksi useista muista EU-maista ja Norjasta. Turkistuottajat Oyj on yhteistyökumppani kansainvälisen turkiskaupan liiton IFTF:n lanseeraamassa OA™(Origin Asssured) –ohjelmassa. OA-nahat tuotetaan maissa, joissa on voimassa turkiseläinten hyvinvointia koskeva lainsäädäntö.
- Maailmantalouden epävarmuudesta johtuen tulevaa turkisten myyntikautta on tavallista vaikeampaa ennustaa. Jäljitettävyys ja vastuullinen toiminta ovat kilpailukykymme keihäänkärki, Rantanen-Kervinen sanoo.

Turkistuottajat Oyj ja Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry (STKL) järjestivät tilaisuuden yhteistyössä MTK:n Brysselin toimiston, European Fur Breeders´ Associationin (EFBA) ja International Fur Trade Federationin (IFTF) kanssa. Tilaisuutta Euroopan parlamentissa isännöi eurokansanedustaja Kyösti Virrankoski.