Turkispukineisiin tulossa alkuperätakuu

Kuluttaja voi tästä syksystä alkaen ostaa turkispukineen, jossa on takuu nahkojen alkuperästä.

Neljän kansainvälisen turkishuutokauppaliikkeen, mm. suomalaisen Turkistuottajat Oyj:n sekä IFTF:n, kaupan kansainvälisen liiton joulukuussa 2006 käynnistämä OA™ (Origin Assured)-ohjelma siirtyy seuraavaan vaiheeseen, vähittäiskauppaportaaseen.

Ohjelma, jonka pilottivaiheessa on mukana siihen sitoutuneita turkisliikkeitä 11 maasta, Espanjasta, Hongkongista, Iso-Britanniasta, Italiasta, Kanadasta, Kreikasta, Norjasta, Saksasta, Suomesta, Tanskasta ja Yhdysvalloista ja jonka toteutumista valvoo puolueeton sveitsiläinen auditointiyritys Cotecna, esiteltiin Turkiskaupan Liitto ry:n kauden avaustapahtumassa Helsingissä tänään.

OA™- etiketti takaa kuluttajille, että pukineen raaka-aine on peräisin maista, joissa on voimassa EU-tasoinen tai vastaava pohjoisamerikkalainen lainsäädäntö turkiseläinten hyvinvoinnista. OA™ on osa kansainvälisten turkishuutokauppaliikkeiden omia, nahkojen tarkkaan laatulajitteluun pohjaavia tavaramerkkejä, esimerkiksi Turkistuottajat Oyj:n yksinoikeudella käyttämää SAGAa.

Suomalaisyhtiö myy SAGA-valikoimissaan joko EU-alueella tai Norjassa tuotettuja minkin-, ketun- ja suomensupinnahkoja. Mikäli nahkojen laatu ei täytä SAGA-vaatimuksia mutta alkuperäkriteeri täyttyy, raaka-aineelle myönnetään pelkkä OA-tunnus. Ulkopuolinen auditointiyritys valvoo sitä, että ketju huutokauppayhtiöstä valmistajalle ja vähittäiskauppaan on moitteeton.

Turkiskaupan Liitto ry:n varapuheenjohtaja, Turkistuottajat Oyj:n viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilän mukaan OA™ merkitsee raaka-aineketjun entistä parempaa jäljitettävyyttä. Suomalaisten turkiseläinkasvattajien sertifiointiohjelma, jonka piirissä on jo lähes puolet Suomen turkistuotannosta, tukee ohjelmaa arvoketjun alkupäässä. Mononen-Mikkilä arvioi, että OA-ohjelma pyörii täydellä teholla noin viiden vuoden kuluttua.

Turkiskaupan Liitto ry:n tilaisuudessa tänään nähtiin Andströmin, Gemmin, Bulevardi 5:n, Rosafoxin, Salon Turkisateljeen sekä Turkisompelimo Arffmanin kauden turkispukineita, tanskalaisen Nikoline Liv Andersenin SAGAn kanssa yhteistyössä tekemä mallisto sekä Taideteollisen Korkeakoulun opiskelijoiden Anton Hinkosen ja Laura Juslinin taidonnäytteet.