Ursprungsgaranti för pälsplagg på kommande

Från och med denna höst kan konsumenterna köpa pälsplagg med ursprungsgaranti.

OA™- programmet (Origin Assured), som lanserades i december 2006 av fyra internationella auktionsbolag, bl.a. det finska Turkistuottajat Oyj samt det internationella pälshandlarförbundet IFTF, omfattar nu även handelns nästa led, detaljhandeln.

I programmets pilotskede deltar pälsaffärer från 11 länder; Danmark, Finland, Grekland, Hongkong, Italien, Kanada, Norge, Spanien, Storbritannien, Tyskland och USA. Programmet, vars genomförande övervakas av det oberoende auditeringsinstitutet Cotecna från Schweiz, presenterades vid Turkiskaupan Liitto ry:s säsongöppning i Helsingfors i dag.

OA™- etiketten utgör en garanti för konsumenten att plaggets råvara härstammar från länder som följer antingen EU-lagstiftningen eller den lagstiftning som är gällande i Nordamerika om uppfödning av pälsdjur och pälsdjurens välmående. OA™ är en del av de internationella auktionshusens egna varumärken som baserar sig på noggrann kvalitetssortering av skinnen, t.ex. SAGA som säljs med ensamrätt av Turkistuottajat Oyj.

Det finska bolagets SAGA-utbud omfattar mink-, räv- och finnsjubbskinn från antingen EU-området eller Norge. Ifall skinnkvaliteten inte uppfyller SAGA-kraven men ursprungskriteriet uppfylls, får skinnen endast OA-etikett. Ett utomstående auditeringsinstitut övervakar att kedjan från auktionshus via tillverkare till detaljhandeln är oklanderlig.

Enligt Turkiskaupan Liitto ry:s viceordförande, Turkistuottajat Oyj:s informationsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, blir råvarukedjan ännu lättare att spåra tack vare OA™. De finska pälsfarmarnas certifieringsprogram, som redan omfattar nästan hälften av pälsproduktionen i Finland, stöder programmet i början av värdekedjan. Mononen-Mikkilä bedömer, att OA-programmet är genomfört i sin helhet om ca fem år.

Vid Turkiskaupan Liitto ry:s tillställning i dag visade Andström, Gemmi, Bulevardi 5, Rosafox, Salon Turkisateljee samt Turkisompelimo Arffman säsongens pälsplagg. Dessutom visades en kollektion gjord av Nikoline Liv Andersen från Danmark i samarbete med SAGA samt skapelser av Anton Hinkonen och Laura Juslin, studerande vid Konstindustriella Högskolan.